Full version: vitlök utsäde var?
buffy
Är det ngn här som vet var man - som privatperson m odlingslott - kan få tag på utsädesvitlök nu? Runåbergs fröer verkar inte ha i sitt sortiment, när jag googlar hittar jag bara sånt som riktar sig till kommersiella odlare.
Preussen
här är lite länkar till återförsäljare av vitlöksutsäde.
vitlök
Eva 33c
Jag köpte vitlök till utsäde från Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik förra året. De har två sorter Thermidrom och Cedor (som jag köpte). En lök kostar 15 kr. Jag har nyss skördat en vitlök, den var jättefin, och ska också använda någon till ny sättlök.
Fågelvägen
Och vill du lära dig riktigt mycket om vitlök, kolla på denhär kanadensiska sidan! De säljer också utsäde. Vackra bilder och fina beskrivningar av olika sorter. Detdär med topplökar på vitlök visade sig vara en mycket varierande egenskap.

Får jag haka på vitlökstemat? Vi har ett hundratal topplökar från våra goda estniska vitlökar, som kanske är av sorten Leningrad (fådd på omvägar). Det tar minst 3 år att odla dem till full storlek, men man kan också äta dem som de är. Hittade tyvärr inget recept sad.gif på hur man kan tillaga dem. Smakupplevelsen ska vara ungefär som sparris. Är det någon som prövat?
buffy
Tack, vilka jättebra svar!!
MariaS
De som för Bröderna Nelsons sortiment, bör även ha vitlöken just nu.
Ingrid Zon3
Weibulls i Stockholm (Sveavägen) har utsädesvitlök, så det borde väl övriga Weibullsbutiker också ha?
Gurkan
Jag har utsäde till Thermidrome.

15:-för ett hg rensade och sorterade klyftor. 1 hg = 15-18 klyftor.

PM'a om du är intresserad.
mags100
Hej!

Vilök ska bli roligt att prova på! Men kan man inte sätta vitlök man handlar i vanlig matäffär? confused.gif

Jag tänkte sätta vitlök under nästa vecka och har läst man borde ha 10-15 cm mellan lökerna, men någon som vet hur djupt de ska sättas?

Fågelvägen
Vitlöken i mataffären är ibland preparerad så den inte ska börja växa. Så om du har otur blir det ingen skörd alls av den. Den kan också ha sjukdomar, svampsporer t.ex., som man inte vill importera till sitt grönsaksland.
Åke Truedsson (vitlöksexpert) rekommenderar att vitlöken sätts på 6-8 cm:s djup.

Du skrev inte i vilken växtzon du bor. Om du bor i södra delen av landet är det kanske väl tidigt att sätta vitlöken redan nästa vecka? Den ska inte lockas att växa nu på hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon