Full version: Ta in tomatplanta?
lisa_klump
Hej jag har fått flera tomater på mina planta som står på balkongen, men ingen av dem har blivit röda. Det kanske är för kallt nu? Tror ni det är bättre att ta in plantan i köket?
Nauti
De luktar väl ganska starkt och folk brukar inte gilla lukten tongue.gif Du kan ju plocka av tomaterna när de är gröna annars och låta dem mogna ifall det är lättare.
lisa_klump
Jag tycker tomatplantor luktar gott jag, visste inte att de ansågs lukta illa... Men jag väntar lite tills det blir kallare och sen får jag se hur jag gör. Nu vet jag att de kan mogna efter att man plockat dem iallafall. Tack för svaret smile.gif
mags100
Man kan ju även göra nåt roligt med de gröna tomaterna om de inte hinner mogna. Det här är väl fel ställe för recepter, men chutney, marmelad eller bara stekta tomater kan man göra med gröna tomater. Själv har jag gjort grön tomatmarmelad med sitronskal och ingefära, blev riktigt lyckad :-)
lisa_klump
Ja det var ju roliga idéer! smile.gif Ska googla recept tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har kokat grön tomatmarmelad med timjan och lime idag som är jättegod på ostbrickan ihop med ex. brieost.

Grön tomatmarmelad med timjan

500g gröna tomater
2-3dl syltsocker
saften av 1 lime
1/2 msk färsk timjan (jag använde citrontimjan)

1. Skär sönder tomaterna i mindre bitar. Koka dem mosiga med lime + syltsocker.

2. Tillsätt timjan och häll upp på rengjorda varma burkar (ha ev. i atamon det brukar jag alltid ha i för hållbarhetens skull)

lisa_klump
Tack för att du delade med dig av receptet Åsa! Får se om jag vågar mig på det där.. har aldrig gjort marmelad förut unsure.gif
Nu har jag burit in plantan i köket iallafall och jag hoppas få åtminstone en liten röd tomat innan jag ger upp och gör marmelad eller nåt annat av resten.
lissa
Jag bara älskar tomatdoften !! Men det är ju så olika med vad man gillar..
Pappa la alltid några av dom gröna tomaterna på en fönsterbräda i ett söderfönster för att dom skulle få mogna till lite mer. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon