Full version: Plantera vindruva nu?
frugb
Jag har köpt en vindruva (inte labruskadruva, utan en äkta) och undrar om det är ok att plantera den nu på sensommaren/hösten eller ska jag ta in den till frostfritt garage och hålla den vid liv sovande u nder vintern för att plantera den i vår - när i så fall?

Och första beskäringen - när och hur mycket?

Tacksam för svar,
Vänliga hälsningar frugb
Alexander-VG-zon3
jag har planterat en äkta vinranka vitis vinifera på hösten i zon 1-2 i skåne och den lever än .

säkrast är väl vårplantering .
MariaS
Jag har planterat bägge mina druvor på hösten. Inga som helst problem.
Aqvakul
Borde fungera att plantera i zon 2 på hösten. Vårplantering är nog egentligen att föredra. Men när du nu har plantan, så är alternativet att vinterförvara den sämre.
Dito Verde
Har funderat på detta också. Stack ner fyra sticklingar som alla tog sig fint. Rötterna vill ut undertill och nya fina blad har kommit. Men de känns för små för att klara en vinter. Ska man packa in dem ordentligt när kylan kommer och låta dem vara kvar i växthuset i vinter?
/p
MariaS
Gräv ner hela krukan (om du fortfarande har dem i sån) i växthuset. Vattna ordentligt NU! så länge det finns lite grönt kvar.

Plantera om till våren.
Dito Verde
CITAT (MariaS @ 26-09-2008, 20:34) *
Gräv ner hela krukan (om du fortfarande har dem i sån) i växthuset. Vattna ordentligt NU! så länge det finns lite grönt kvar.

Plantera om till våren.

Vattna ja, bra att du sa det. Det kan man lätt glömma nu har jag märkt. Det är ganska torrt i jorden.
I växthuset är det bara grus, man kan inte gräva där. Bara en druva står i en halvt nergrävd kruka med utslagen botten. Allt annat växer i krukor. Därför tänkte jag att om jag packar in dem....kanske planterar om dem större krukor innan. Annars får jag gräva ner dem i någon annans växthus.
/p
MariaS
CITAT (Dito Verde @ 26-09-2008, 21:20) *
Vattna ja, bra att du sa det. Det kan man lätt glömma nu har jag märkt. Det är ganska torrt i jorden.
I växthuset är det bara grus, man kan inte gräva där. Bara en druva står i en halvt nergrävd kruka med utslagen botten. Allt annat växer i krukor. Därför tänkte jag att om jag packar in dem....kanske planterar om dem större krukor innan. Annars får jag gräva ner dem i någon annans växthus.
/p

Gräv ner! hela krukan som den är i jord. Kan du inte gräva ner den i växthuset, så gräv ner den ute och täck veden med juteväv eller grön fiberduk.
Dito Verde
CITAT (MariaS @ 26-09-2008, 21:24) *
Gräv ner! hela krukan som den är i jord. Kan du inte gräva ner den i växthuset, så gräv ner den ute och täck veden med juteväv eller grön fiberduk.

Ska bli!
/p
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon