Jag har ingen erfarenhet av någon av rosorna (är nybörjare), men jag ser att du har valt rosor i alla olika tänkbara färger. Med så många färger är det nog bäst att gruppera och sätta flera rosor av varje sort för att eliminera att det blir för plottrigt. Jag håller själv på att planera en rabatt och klämmer in allt möjligt, men har begränsat mitt färgval till gult - vitt -rosa, på en sträcka av 15 meter.
Nu kan det förstås vara så att du vill ha en väldigt färgsprakande rabatt, och då är det väl bara att blanda friskt.
Trots min bristande erfarenhet kan jag förstå inte låta bli att undersöka dina rosor i litteraturen. Violacea verkar frisk enligt LÅG, och det är viktigt.
Crown Princess Margareta vet jag inte om den klarar zon 5, men jag skulle tro att den behöver beskäras bra de första åren för att inte bli spretig (gissning från min sida efter studiebesök och mejlväxling).
Robusta kan tydligen få svartfläcksjuka och ska vara våldsamt taggig...
Feuerwerk kan också få svartfläcksjuka
Rosa Pimpenellifolia Altaica verkar kunna bli gräsligt stor, men det kanske gäller för varmare zoner?2,5 x i,8 meter enligt LÅG. Den verkar frisk och blommar fram till midsommar, står det.
Cardinal de Richelieu verkar också kunna få sjukdomar, men det är möjligt att det funkar bättre med den i din zon (har fått för mig att mjöldagg är besvärligare här längre söderut, men minns inte varför).
Utifrån detta skulle jag välja Violacea eftersom den verkar friskast, eller Crown Princess Margareta med vintertäckning och lite tur (fast det är kanske inga problem?) Men det är mycket som påverkar, vissa kan ha tur med vissa rosor, andra otur. Förhoppningsvis dyker det upp någon med personlig erfarenhet av rosorna, för det kan bli helt andra slutsatser än vad man kommer fram till när man läser en bok.
Katharina Zeimet verkar jättebra!
Lions Rose har jag bara hört gott om, men den står som zon 3 i LÅG. Kan det stämma? Kajsa har den i zon 4, tror jag.
Golden Celebration är ju superfin, men den står också som zon 3...
Lycka till här nerifrån zon 1