m_arle
Jag har gjort en ny upphöjd rabatt med en gles skärm bakom så jag tror det skall bli lite lä och varmt och skönt där. Rabatten ligger i söderläge med sol nästan hela dagen.

Jag hade tänkt plantera rosor uppblandat med perenner.

Dessa rosor funderar jag på:
Katarina Zeimat
Allotria
Peace
Summer Holiday
Lions Rose
Sebastian Kneipp
L.D.Braithwaite
Golden Celebration
Winchester Cathedral

Utöver dessa vill jag ha en buskros som blir ca 120-150 cm hög och ca 100 cm bred här i zon 5. Den får gärna dofta mycket.

Jag har funderat på någon av dessa:
Cardinal de Richelieu
Violacea(La Belle Sultane)
Crown Princess Margareta
Robusta (Kordes)
Feuerwerk
Rosa Pimpenellifolia 'Altaica'

Vad tror ni om detta?? Vilken buskros tycker ni verkar bäst?? Kom gärna med många åsikter.

/marle
Thé
Jag har ingen erfarenhet av någon av rosorna (är nybörjare), men jag ser att du har valt rosor i alla olika tänkbara färger. Med så många färger är det nog bäst att gruppera och sätta flera rosor av varje sort för att eliminera att det blir för plottrigt. Jag håller själv på att planera en rabatt och klämmer in allt möjligt, men har begränsat mitt färgval till gult - vitt -rosa, på en sträcka av 15 meter.

Nu kan det förstås vara så att du vill ha en väldigt färgsprakande rabatt, och då är det väl bara att blanda friskt.

Trots min bristande erfarenhet kan jag förstå inte låta bli att undersöka dina rosor i litteraturen. Violacea verkar frisk enligt LÅG, och det är viktigt.
Crown Princess Margareta vet jag inte om den klarar zon 5, men jag skulle tro att den behöver beskäras bra de första åren för att inte bli spretig (gissning från min sida efter studiebesök och mejlväxling).
Robusta kan tydligen få svartfläcksjuka och ska vara våldsamt taggig...
Feuerwerk kan också få svartfläcksjuka
Rosa Pimpenellifolia Altaica verkar kunna bli gräsligt stor, men det kanske gäller för varmare zoner?2,5 x i,8 meter enligt LÅG. Den verkar frisk och blommar fram till midsommar, står det.
Cardinal de Richelieu verkar också kunna få sjukdomar, men det är möjligt att det funkar bättre med den i din zon (har fått för mig att mjöldagg är besvärligare här längre söderut, men minns inte varför).

Utifrån detta skulle jag välja Violacea eftersom den verkar friskast, eller Crown Princess Margareta med vintertäckning och lite tur (fast det är kanske inga problem?) Men det är mycket som påverkar, vissa kan ha tur med vissa rosor, andra otur. Förhoppningsvis dyker det upp någon med personlig erfarenhet av rosorna, för det kan bli helt andra slutsatser än vad man kommer fram till när man läser en bok.

Katharina Zeimet verkar jättebra!
Lions Rose har jag bara hört gott om, men den står som zon 3 i LÅG. Kan det stämma? Kajsa har den i zon 4, tror jag.
Golden Celebration är ju superfin, men den står också som zon 3...

Lycka till här nerifrån zon 1 smile.gif
Kajsa
Katharina Zeimet, Allotria, W. Cathedral, Lions Rose klarar zon 5.
Peace, Sebastian Kneipp frös bort här i zon 3 - 4. Peace ska vara zon 5 ros, men det är överdrivet, den får bytas ofta då men jag ser att de finns på WIJ/Trädgård. Dom har annars dessa Austinrosor där i zon 5, Graham Thomas, Crown P. Margareta, Leander och Mary Rose. Övriga du köper får du själv testa, kupa sen höst, goa lägen.

Övriga buskrosor, Gallica rosorna har sin historia och är tuffa med ljuvliga färger, måste rosor i en ros trädgård, dom kan man ha många olika av även om dom blommar så kort tid.
Feuerwerk blir 1.5 - 2 m här, den bara skriker ut sin färg, men kan som i sommar få mycket svartfläck, men det tycks vara mindre av svampsjukdomar i er zon.

Feuerwerk, blommar hela hösten

Färgerna är jag inge bra att svara på, jag blandar hänsynslöst och tvingas flytta runt ibland för det blir så hemskt. Gör som du själv gillar helt enkelt, trädgården är bara din, ingen park !
Kajsa

Cardinal de Richelieu, den lila färgen är sagolik. Underbart är kort ! Nu i september har alla bladen ramlat av för svampsjukdomarna men den är alltid fin, frisk när den blommar, det är huvudsaken.
m_arle
Tack för svaren! Jag vet om att några av rosorna är härdiga till zon 3 men det verkar ju som det kan gå bra med vissa rosor ändå. Winchester Cathedral anges ju som zon 3 i LÅG men många anser att den klarar zon 5.

Peace, Summer Holiday, Katarina Zeimat, Allotria är angivna som zon 5 i LÅG.

Lions Rose, Sebastian Kneipp, L.D Braithwaite, Winchester Cathedral och Golden Celebration är angivna som zon 3.

Crown Princess Margareta, Sebastian Kneipp och Lions Rose finns på Wij Trädgårdar. Jag har varit där och dom såg fina ut.

Jag vill gärna ha fler reaktioner.

/marle
Ezereht
Det känns som att engelska rosor, även om dom klarar en vinter, kommer dem att frysa ner ganska mycket, kanske ner till täckningsnivå. Då kommer dom aldrig att bli jättestora. Om du då har dem bredvid en gallica som klarar zon 5 utmärkt, så känns det som att den kommer bli mycket större, och det kanske ser lite snett/oproportionerligt ut? Bara en tanke.

Men annars håller jag med, testa på. Men kanske inte köpa massor av känsliga saker på en gång. Några härdiga, och några känsliga pö om pö. Så slipper man bli så ledsen att x tusen kr i rosor fryser ihjäl över en vinter. Fast jag ska inget säga, har fler zon 4 saker nergrävda än jag helst vill tänka på wink.gif Om dom överlever ska jag testa lite engelska saker nästa år. Annars får det va. Då blir det lite gallica och portlandsrosor istället. Kanske nån Alba.
emmalofo
CITAT (Kajsa @ 25-09-2008, 18:52) *
Färgerna är jag inge bra att svara på, jag blandar hänsynslöst och tvingas flytta runt ibland för det blir så hemskt. Gör som du själv gillar helt enkelt, trädgården är bara din, ingen park !

Blir så nyfiken, Kajsa. Hur stor är din trädgård och hur många rosor har du egentligen?

Nyfiken-i-en-strut
Kajsa
En normalstor trädgård 850 kvm och jag vet inte riktigt hur många rosor jag har men runt 200 olika sorter. Jag har utnyttjat allt från hörn till hörn och lite av gräsmattan tas bort varje år. Nu tar jag också bort en del rosor som är för sjuka eller på annat sätt helt fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon