Full version: Höstcyklamen hur?
Heda
Hallå!
Jag "råkade" köpa några knölar av Höstcyklamen som är en ny bekantskap för mig, på påsen står det "Lägg på ett fat för blomning nu och plantera ut i vår" det står också "ingen jord behövs" men....vatten måste den väl ändå ha?!? Eller?!? g.gif Jag undrar också om de där små skottliknande spretarna är skott eller rötter? Dvs vilken sida är upp, den släta eller den "spretiga"???

Tack för hjälp med dessa "mystiska" klumpar.... rolleyes.gif

//Heda
Azur
Jag har aldrig odlat höstcyclamen, men kan i alla fall hjälpa med vad som är upp och ned:
http://www.hort.cornell.edu/department/fac...b/HYPOCOTYL.GIF
http://www.touchofnature.com/Fall%20Pictur...ederifolium.jpg

(upp är uppåt i bilderna)

Vad gäller skötsel vet jag inte, men min gissning är att den inte skall ha vatten (då kan den nog mögla), men måste ändå skyddas från att torka för mycket under vintern.

Red Top
Har aldrig prövat själv, men vatten måste den ha. Se bifogad länk.=)

Cyklamen
Heda
Tack så jättemycket!! Nu vet jag både vad som är upp och lite till...den spretiga sidan är upp.... smile.gif

Hade en idé om att göra en liten mosskudde i en grund skål att lägga dem på...det borde ju funka eftersom de tydligen vill bli vattnade underifrån och inte ha knölen i fukt....

Tack igen...nu får vi se hur det går smile.gif

//Heda
Alexander-VG-zon3
mina planterade jag ut som vanligt i jorden på hösten ( i marken då). oftast blommar dom inte detta året utan nästa höst-vinter . bor man kallt är det bra om man vintertäcker dom

Alpiner i Halmstad
Välj ut en växtplats med flytande skugga, marken bör också luta. Jorden bör vara väldränerad. Gräv en minst 20 cm djup grop och blanda benmjöl i jorden. Knölarna bör sedan ligga på en någon cm. tjock grusbädd, med ovansidan ca 5 cm under markytan. Luta lökarna, så minskar risken att det blir stående vatten i de skålformade komockorna. Plantera så fort som möjligt, för att Du skall få glädje av blomningen i höst.
Heda
Tackar Alpinisten för planteringsråden! smile.gif De kommer att stå mkt väldränerat under en gles buske. Grus i gropen ska den få och lutning ska vi också kunna ordna! Ska se till att de kommer i backen så fort tjälen gått ur...om det blir någon tjäle...

//Heda
Alpiner i Halmstad
Jag menade att Du skall plantera ut knölarna i dag.
Heda
Jaha whistling.gif kan man alltså inte göra som det står på påsen "lägg dom i ett fönster på ett fat, ej i direkt värme, så blommar dom snart. Igen jord behövs. Plantera sedan ut dem till våren så blommar de till hösten igen" ???

Falsk marknadsföring?? rtfm.gif

//Heda
Azur
Du löper risken att knölen försvagas kraftigt eller torkar om du låter den blomma inomhus, men dör gör den nog inte. Planterar du ut den nu finns en chans att den hinner blomma redan nu i höst.
ingrids
Det behöver inte vara falsk markandsföring, man kan ju göra så med tidlösa också. Först njuta inne, och då behöver de inte jord, sedan plantera ut. Det kanske inte är det optimala för knölens välmående och så, men det betyder inte att det inte går.

och där hann Azur lite före, och bättre formulerat dessutom smile.gif
Thé
Jag fick en knöl i fjol höstas av min mor och den lade jag bara på en tallrik och ställde i fönstret. Jag vattnade den aldrig. Den blev rätt skrynklig allt eftersom månaderna gick och frampå försommaren dammade jag av den och grävde ner den i rabatten. Det har nu kommit några blad, men inga blommor, så den fick det nog för tufft. Men jag räknar med blomning nästa höst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon