|
chrille112
25-09-2008, 11:07
I somras köpte vi vårt första hus från 1920-talet. Det är ett trähus med torpargrund/krypgrund.
Jag var och kröp under huset för några veckor sedan och då såg jag att det var lite vit mögel på blindbottenbrädorna under badrummet. Badrummet har klinkers och ska vara gjort av hantverkare. Verkar ha ordentligt tätskikt (det är grönt kladd lite här och var).
På ytan är det torrt och fint. Det vita har lite samma känsla som krita, det går att "sudda" ut det.
Detta har gnagt i mig sedan jag såg det och måste nu kolla med er, är detta något man ska oroa sig för eller är det normalt?
[attachment=24721:aSDC10902.JPG] [attachment=24720:aSDC10900.JPG] [attachment=24722:aSDC10903.JPG]
Fråga på byggahus.se forum också, det finns nog mera erfarenhet där.
Piccante
25-09-2008, 12:57
det är iaf inte den fruktade hussvampen för den ger större angrepp och du hade kunnat smula sönder brädan i så fall.
chrille112
25-09-2008, 13:09
Har även skickat in på byggahus men det är så dåligt med folk där så jag hoppas på duktiga personer här istället  Markus: Skönt att höra. Den känns inte speciellt farlig eftersom träet verkar vara friskt och torrt både runt om och där det vita är. Men risken finns ju att det blir värre... Någon annan som känner igen vad det är eller vad jag ska göra åt det?
ingrids
25-09-2008, 14:51
Vad sägs om att ringa ditt försäkringsbolag och be dem titta på en misstänkt fuktskada? Jag menar, säger du torpargrund borde de komma eftersom det nyligen uppmärksammats att det lätt bli fuktskador i sådan grund. Kan kosta en slant men det kan det vara värt om du ororar dig.
chrille112
25-09-2008, 14:54
Jo, fast jag är väldigt tveksam till att detta verkligen är ett problem. Det känns så torrt och fint, förstår inte hur det kommer sig att det är där. Undra om det kan vara så att detta är gammalt mögel som har torkat?
Det behöver inte vara en läcka från badrummet (fast misstänkt är det allt), utan det kan också komma av kondens - det är ganska vanligt att det blir kondens i krypgrunder/torpargrunder.
Nu är ju i och för sig huset från 1920, så jag har väl svårt att tro att det är särskilt akut, men det skulle kanske inte skada att kalla in en besiktningsman.
Vi har f.ö. problem med mögel pga kondens i vår krypgrund, och kommer att få gräva ur lera, lägga på fuktspärr-plastfolie, och sen singel ovanpå plasten. Räcker inte det får vi täta grunden helt och ställa ner en avfuktare.
chrille112
25-09-2008, 17:18
Det konstiga är att "mögelmärkena" finns över cirka 2 m område (fläckvis på kanske 3 plankor), och dessa 2 m ligger mellan badrum och "trapphus". Så jag tror inte att det har med badrum att göra, utan snarare kanske att det är hörnet längst in längst bort, så då kanske det kan bli kondens.
Tror jag gör så att jag glömmer detta fram till våren och kollar om något har förändrats. Vad tycker ni om det?
CITAT (chrille112 @ 25-09-2008, 15:54)  Jo, fast jag är väldigt tveksam till att detta verkligen är ett problem. Det känns så torrt och fint, förstår inte hur det kommer sig att det är där. Undra om det kan vara så att detta är gammalt mögel som har torkat? Gjordes ingen besiktning av opartisk man när ni köpte huset ? I så fall borde de ju ha sett detta och antecknat i besiktningsprotokollet. Min tanke är att mögel brukar inte se ut så. Det brukar ju bli lite bubbligt eller hur jag ska förklara. Kontakta ditt försäkringsbolag.....det kan det ju vara värt.......då känner du dig lugnare också.
Jag är ingen "botaniker", men jag vet att "mögel" och svamp är stora världar. i mina ögon ser det ut som virket grånat lite bara, varför vet jag ej. Frågan är om det fortsätter och om det fortsätter på djupet framförallt.
Beträffade hus så vet jag att dom måste skötas rätt. Ett exempel på när det kan bli fel är man tar gamla hus o plötsligt bor i dem med värmen o fukt av olika slag. Ventilationen är kanske ej anpassad för ett modernt levnadssätt i gamla hus?
I detta fallet gäller det att grunden är torr och välventilerad. jag skulle ta och hålla detta under uppsikt. Antingen sker inget elerl det sker så långsamt att det knappast märks eller så accelererar det o då måste något ev göras.
Dock som jag sade tidigare så här brukar ej ske om man ej har gjort något annat. Det finns folk som fått mögelskador i grund då dom satt igen alla öppningar för att det var för kallt på golven...
chrille112
25-09-2008, 18:27
Jo, det gjordes en besiktning. Problemet är att vi har ett pannrum som är väldigt risigt med dålig gammal plastmatta. När han gjorde besiktningen skrev han "Lokala missfärgningar på blindbottenbrädor under pannrum.", och att vi nog borde göra om i pannrummet. Problemet är bara att pannrummet står på betongplatta, så i själva verket var det under trapphus/badrum han såg detta.
Vi har en lada som det är rejält med vitmögel i bjälklaget på. Det luktar illa och är "smetigt". Detta som är under huset är inte alls så...
chrille112
25-09-2008, 18:36
Ralf: Mannen som bodde här innan har haft normal värme och "bott" ordentligt, så det tror jag inte är problemet. Däremot är det inte speciellt ventilerat i grunden, det finns ett hål som man kan krypa in i, men annars är det tillstängt (stora stenblock).
Det låter på dig som att jag ska avvakta och hålla det under översikt?
Lady Hamilton
25-09-2008, 18:49
Om grunden är så "tilltäppt" som du beskriver så är det inte alls konstigt att det uppstått missfärgning på vissa brädor. "Torka" bort det du kan och försök att hålla inkrypnings luckan öppen i vinter (du kan täpp till den lite om du anser att hålet blir för stort) Och sedan låter du det stå och lufta över vintern och se hur det ser ut till våren. Jag tror inte heller att det kan vara något akut problem utan att fenomenet har uppstått p g a dålig ventilation. Förresten du kan ta en penna och markera hur stort det missfärgade området är, så ser du om det ökat/minskat/oförändrat när du kollar igen till våren
chrille112
25-09-2008, 18:53
Lady: smart tips att markera med penna! Då låter jag "luckan" vara öppen i vinter. Den är ca 50x30 cm, kanske ska ha den lite halvt tillstängd?
Felicia M
27-09-2008, 08:53
Hej Chrille!
Jag bor också i trähus med torpargrund, om än litet yngre (från 1980). Vi flyttade in i december förra året och eftersom man hört så mycket om problem med torpargrund har vi varit litet nojjiga över detta och tagit reda på en del om det.
Vi kollar regelbundet nere i grunden, och i slutet av sommaren tyckte vi att vi såg misstänkta fläckar där. Så vad vi gjorde var att fotografera dem, ta ett prov på sanden under plasten på marken, och sedan åkte min man till kommunens rådgivare och tog ett långt snack med en kunnig person där. Det är ett bra tips - kolla om sådana finns i din kommun. Hos oss, i Huddinge, har de öppet hus ett par timmar i veckan, och man kan komma dit med bygglovsärenden men även allmänna hus- & markfrågor.
Vi fick iallafall väldigt lugnande besked. Sanden var litet fuktig liksom men inte blöt och det skall inte vara någon fara. Det var inte fläckarna heller. Det vi skall göra så småningom är att lägga litet tjockare plast på marken.
Obs! jag tror att bakom en del av ropen om faror med torpargrunder kan ligga intressen av att sälja - i de flesta fall - onödiga avfuktare!
Men visst skall man hålla koll. Vi bor ju litet annorlunda nu än förr. Torpargrund har använts framgångsrikt i hundratals år, med den skillnaden att tidigare eldade man i spisen och murstocken - som gick ned i grunden - var varm jämt, sommar som vinter. Det bidrog då till att grunden höll sig varmare och torrare sommartid. Nu kan det se annorlunda ut med murstockens konstruktion och har vi öppen spis eldar vi mest vintertid, mys- snarare än nyttoanvändning.
Viktiga saker att hålla koll på är om det är mycket fukt, blött nere i grunden på mark och bjälkar, och lukten: känn efter hur det luktar. Börjar det lukta väldigt tydligt källare/mögel i grunden är det en varningssignal.
Lycka till! /Felicia
chrille112
27-09-2008, 09:00
Hej Felicia! Tack för ditt svar!  Igår bokade jag en besiktning av Anticimex, de hade ett erbjudande med besiktning+digital fuktmätare för 695 kr. I slutet av oktober får vi domen. Men jag är inne på samma spår som du, jag tror inte att det här är någon fara. Huset har trots allt stått i 90 år hittills, och de senaste 40 åren har det nog inte eldats speciellt mycket i öppna spisen. Tack igen för allas stöd och kunskap. Jag återkommer när besiktningen är gjord.
CITAT (Felicia M @ 27-09-2008, 09:53)  Obs! jag tror att bakom en del av ropen om faror med torpargrunder kan ligga intressen av att sälja - i de flesta fall - onödiga avfuktare! Nånstans 40-60% av de med torpargrund/krypgrund får problem med mögel i grunden, så överdrivet är det nog inte. Om ni har fuktspärrande plast på marken under huset är er grund redan "planerad" för att undvika mögel, det mesta av fukten kommer från marken. Att marken under fuktspärren är fuktig spelar ingen roll, det är luften ovanför fuktspärren som inte får ha en fukthalt över 70%. Vad man rekommenderar vid mögelproblem är alltså... * Rengör ordentligt i krypgrunden och se till att inget organiskt material som kan mögla ligger kvar på marken. * Lägg 0.2mm väderbeständig fuktspärrande plastfolie på marken under huset. * För att ännu mer minska risken för kondens, lägg leca, singel, eller skumplast ovanpå plastfolien. * Se till att marken lutar bort från husväggarna, och se till att regnvattnet leds bort från huset. * Tilläggsisolera INTE golvet i huset. Värmeläckage ner i grunden minskar risken för kondens. Det är först om det inte räcker, utan det fortfarande möglar/luktar, som man kommer till sista punkten: * täpp till all ventilation i grunden utom en frånluftventil, och sätt in en avfuktare. @chrille: att det eldades i öppna spisen var anledningen till att gamla hus inte hade mögelproblem med sina torpargrunder: öppna spisen hade sin bas nere i grunden, och värmde torpargrunden så det inte blev kondens.
Felicia M
27-09-2008, 10:31
CITAT (Azur @ 27-09-2008, 10:12)  Nånstans 40-60% av de med torpargrund/krypgrund får problem med mögel i grunden, så överdrivet är det nog inte. Nej, det är det kanske inte, men det verkar inte som att avfuktare behövs utom, som du säger, som sista åtgärd. Fast det är inte den uppfattningen man får när man läser annonser om avfuktare... jag tror att många köper avfuktare som förebyggande åtgärd fast det inte behövs, och det är ju litet onödigt. CITAT att det eldades i öppna spisen var anledningen till att gamla hus inte hade mögelproblem med sina torpargrunder: öppna spisen hade sin bas nere i grunden, och värmde torpargrunden så det inte blev kondens. Precis, det var så jag menade fast jag inte uttryckte det så klart! Problemet är ju sommaren med sin fuktiga luft som kommer in i grunden och det att vi inte eldar så mycket nuförtiden då + att spisarna oftast inte går ned i grunden på samma sätt som tidigare. Skriv gärna och berätta Chrille hur det går!
CITAT (Azur @ 27-09-2008, 10:12)  Nånstans 40-60% av de med torpargrund/krypgrund får problem med mögel i grunden, så överdrivet är det nog inte. Med tanke på att det är en väldigt vanlig grund och dessutom beprövad så är det knappast så många som har problem. Och dom som har problem så har det gjorts fel. En vanlig torpargrund som är utförd rätt ger inga problem!!!!!!!!!!!
chrille112
10-11-2008, 16:45
Ikväll kl 18:30 kommer Anticimex äntligen och tittar. Såhär innan är jag dock tveksam på hur jag ska reagera på ett eventuellt negativt resultat - de är ju knappast objektiva och vill nog gärna sälja andra grejer till mig också... Vad säger ni?
CITAT (Ralf @ 27-09-2008, 14:18)  Med tanke på att det är en väldigt vanlig grund och dessutom beprövad så är det knappast så många som har problem. http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Ar...3BPrivatNyheterIntressant vidare läsning: http://www.sbuf.se/projectdocuments/info/1...ev%20070722.pdf
chrille112
10-11-2008, 19:29
Nu har domen fallit! En mycket tystlåten man kom 15 min sent från Anticimex. Han har installerat en fuktmätare och kollat runt lite i grunden. Fuktmätaren visade 80% relativ fuktighet, och den ska gärna ligga runt 70-75%. Virket uppmätte han 18%, och den ska helst ligga under 17%. Han tyckte inte att det var någon panik att göra något åt detta, eftersom dessa siffror är så beroende av väder/säsong, men att man ska hålla det lite under uppsikt. Han tyckte även att vi ska plocka upp byggspillet under huset så att eventuell fukt inte har något att bindas i. De vita fläckarna var väldigt gammal torkad mögel, så det var ingen fara. Skönt att ha detta ur världen
Vill inte salta i såren men jag tror inte dina problem är över. Om det var så fuktigt för säg x år sedan hur vet du att det inte kan bli det igen och denna gång är virket inte lika friskt som vid första angreppet.
Du har redan fått förslaget att rensa ut och det är ju halva vägen. Om jag var i dina kläder skulle jag knacka upp stora hål vid varje hörn så att du kan få en luftgenomströmning under huset oavsett från vilket håll det blåser, ta inte de minsta gallren utan maxa med stora 18% fuktighet i virket så här års är faktiskt inte lite
chrille112
12-11-2008, 13:17
Ok, men hur ska jag kunna knacka hål - det är ju stora stenblock...?
Anticimex tyckte inte att det var så farligt. Han tyckte vi först och främst skulle rensa byggspill, sedan lägga plast och som sista åtgärd sätta in en avfuktare.
Snigelhatare
13-11-2008, 09:40
Har huset stått så länge kan du nog lugnt avvakta och mäta luftfuktigheten under en längre period. På sommaren när det är värmebölje så märks det ju inomhus på morgonen när den varma luften svalnat att allt är fuktigt inomhus. Ju kallare det är på vintern desto torrare luft inomhus. Förmodligen så svänger inte luftfuktigheten lika fort i källaren, men du ska absolut vänta och avvakta. Du har ju också stöd från anticimex i det.
Jag vill absolut inte påstå att det är panik men att bara lugnt vänta förstår jag inte meningen med.
Om du har en grund av natursten blir det ju lite knepigt att göra hål men du har ju en lucka som du krupit in i låt den stå öppen eller ännu bättre ta bort luckan och sätt in en ram med nät i så slipper du löv och djur.
Problem du har framför dig är att den dagen luftfuktigheten stiger så börjar möglet att växa till, etableringsfasen är ju redan klar. Hur du ska angripa problemet långsiktigt kan du dock klura på en stund
CITAT (Azur @ 10-11-2008, 17:14)  Länk 1, 50 % har problem.... ok, när man läser att tex 80% av alla äldre bilar för besiktningsanmärkningar så innebär det ju inte att dom åker omkring i livsfarliga bilar. man måste till vilken grad det hela är. Länk 2, ja en rätt utför krypgrund är inget problem. Att sen folk struntar att göra som dom ska av olika skäl och till och med missköter sitt hus kan du ju inte lasta konstruktionen för. Inte anklagar vi bilfabrikanter när folk kört deras produkt vårdslöst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|