I våras planterade jag en ros - Louis Bugnet - bredvid min rosenflockel. Jag tycker rosen växer lite sämre på den sidan som vetter mot rosenflockeln.
Kan någon säga hur rotsystemet ser ut på rosenflockeln? Hur nära kan man plantera?
Tack på förhand.
Bassam
25-09-2008, 16:49
Rötter länge bror på hur mycket omkring Kron rosa är, om tillexempel krona rosa 1m, det betyder att rötter länge 30cm, Obs: finns princip regel att rosor rötter länge lägger mellan 20 till 40cm. H:Bassam
embees
25-09-2008, 21:13
CITAT (Julia03 @ 25-09-2008, 15:45)
Hej!
I våras planterade jag en ros - Louis Bugnet - bredvid min rosenflockel. Jag tycker rosen växer lite sämre på den sidan som vetter mot rosenflockeln.
Kan någon säga hur rotsystemet ser ut på rosenflockeln? Hur nära kan man plantera?
Tack på förhand.
Tveksamt om det ska ha någon betydelse. Hur nära är ju förstås avgörande. Själv har jag planterat en Henry Martin, mossros, ca 30 cm från min jättestora Rosenflockel utan att det hämmar den.
Heda
26-09-2008, 13:52
Däremot kan ju ljusinsläppet spela roll! Flockeln skuggar rosen på den sidan och då växer den ojämnt, ungefär som ett skuggat eller platshämmat träd. Sydsidan av träden har nästan alltid fler och kraftigare grenar eftersom den får mer ljus.
Rosornas rötter går ju mest nedåt och brukar väl vanligtvis inte hämmas av perenner runtomkring. Men ljuset spelar ju också roll.
Kanske....
//Heda
Julia03
26-09-2008, 17:05
Hej!
Tack för alla svar! Ljuset tror jag i så fall är orsaken. Fast ändå inte.... den sidan på rosen åt flockeln till är åt öst. Annars är det helt öppet och sol från 11-12 till solnedgång. Däremot hade jag en temynta emellan rosen och rosenflockeln. Den har jag nu tagit bort. Får se om det påverkat och hur rosen utvecklas under våren!
Nu ser jag fram emot att få plantera min beställda Roseraie de l'Hay, som jag hoppas kommer om 2 veckor!
Äntligen fredag! Trevlig helg alla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.