Full version: Tips på kätterros
Mdina
Jag har tänkt plantera en klätterros vid ett äppelträd intill min uteplats där det är en del sol men inte hela dagen. Rosen ska klättra uppför stammen. Den ska ha stora välfyllda blommor och stark doft. Bra om den är snabbväxande och okänslig mot sjukdomar. Färg helst vit eller röd men även annan färg om det är en bra ros. Har letat men det finns ju så mycket och ibland helt motsträviga synpunkter om en ros. Zon Stockholm. Tacksam för tips och bilder. Är det för sent att plantera nu så man ska vänta till i vår? rose.gif
Ezereht
Tror du kanske vågar dig på att plantera nån vecka till. I alla fall om man ska tro höstplanteringsentusiasterna, du kan alltid skylla på dem om det inte går vägen wink.gif Men det gäller om du tar de blommor som är härdiga för din zon (II-III eller mer).

En fin rosa klätterros som doftar är Constance Spry, men den remonterar inte, blommar bara en gång. Blir 3m ungefär. Kanske inte stor nog att leda upp i träd?

En vanlig vit klättare som doftar gott och som har ett till flor på hösten är Leverkusen. Den kan bli 4m står det. En släkting är Rosa helenae som blir 6m. Vet inte hur fyllda dom är, och blommorna är nog inte så stora, men dom är inte helt enkla i alla fall, och verkar vara plättlätta att sköta.

May queen, rosa, inte så stora blommor, 5m.

Splendens, vit rosor med lite rosa på kanten, 5m.

Det är bara lite förslag jag hittare i klätterrosboken. Just klätterrosor är inte min spec egentligen eftersom dom flesta bara blir buskar hur som här uppe i zon 5.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon