uno
En grushög har jag på 6.7 ton till ett pris av knappt 1300:- hemkört.
Jag valde fraktion 4-8 för då kan jag ha gruset så väl under Floormateskivorna som under betongplattorna. Vilken stor prisskillnad det är på sjöstensplattor. För 40x40 varierar priset mellan 35:- st och 22:- st.
Byggmax tar 23:-. Jag behöver 169 st. Transporten blir dyr tycker jag.

Nu är pappersrören på plats, ett i varje hörn. Första gruslagret är nästan klart. Fredag hämtar jag isolerskivorna och lägger på dem under veckoslutet.

Vad tror ni om att ha ett avloppsrör och brunn i växthuset som går ner i en grusfylld markhåla?

Eldragning får jag fundera på. Himla bra med jordfelsbrytare.
gammelnalle
Ha! Nu fick du "lite" jobb. Du verkar veta vad du vill. Har inga synpunkter på ditt resonemang. Vill bara rekomendera dig att ta en behörig elektriker. Spänningar/ström och fukt hör liksom inte ihop. Jordfelsbrytare i all ära (Jag har nog installerat 50st MINST) men en ordentligt utförd el-anläggning är alfa och omega.
Se till att kabeln kommer minst 60cm ner (då slipper du lägga den i skyddsslang) Om du "bara" skall ha 10A för lite belysning (godkänd givetvis) något vägguttag (för ev värmefläkt) rekommederar jag dig ändå att dra fram en EKKJ 3x2,5+2,5. Dels är den godkänd för att ligga i jord utan "mekaniskt skydd" (den gula icke perforerade slangen), dels är den lika billig som eklk (den vita som man har i källare, garage osv). Finessen med att dra fram 4 trådar (Du behöver ju bara 3- fas, nolla och jord) är att du då har en "tändtråd" som kan nyttjas till att tex tända belysningen alt. sätta på värmen inifrån huset.
Lycka till

gammelnalle
Ingrid på Västkusten
Avloppsrör och brunn - hmmm ...det är inget jag saknar i mitt faktiskt. El å vatten är GULD värt ;-)
samt gör gärna ett litet tänk för armaturer om Du nu skall använda sådant - det är inge kul att komma på det i Februari åsså stå och fixa det då.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon