Full version: Vilka larver?
amaira
Dessa två stora vackra larver skulle jag gärna vilja veta vad de ska bli när de blir stora. Båda är ganska speciella, tycker jag.

Den första har ett flerfärgat band längs med hela ryggen, och vita prickar på kroppen, som vore den överhöljd av små vackra vita glänsande pärlor. wub.gif

Fotad i gräsmark den 27 juli i år.

Den andra huserade (snällt uttryck rolleyes.gif ) i min brysselkål ganska nyligen.

Har ett vackert gult "revär" utmed sidan.

Denna bedömer jag vara en mindre upplaga av samma typ.

Jag hyser inget större hopp om att bli upplyst, men måste ju i alla fall fråga tycker jag. smile.gif

Gossen Ruda
Inget hopp? Jag är ju här. biggrin.gif

Det första är en larv av klubbhornstekel, Cimbex femorata. Visserligen har dom jag sett haft svart ryggband och inte blått men det kanske ändrar sig med larvens ålder. Annars är larven omisskännlig, finns inget annat som passar.

Nästa är lite mer tveksamt. Jag gissar på rovfjäril eller rapsfjäril men ingen passar precis in. Rovfjärilen skall ha ett gult ryggband också medans rapsfjärilen har otydligt sidoband. Det ör det närmaste jag kommer.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 28-09-2008, 20:32) *
Inget hopp? Jag är ju här. biggrin.gif

Ja, det var ju det lilla hopp jag hyste... tongue.gif

Det första är en larv av klubbhornstekel, Cimbex femorata.

Åh vad roligt, hurra! Tack Ruda!!

Nästa är lite mer tveksamt. Jag gissar på rovfjäril eller rapsfjäril men ingen passar precis in. Rovfjärilen skall ha ett gult ryggband också medans rapsfjärilen har otydligt sidoband. Det ör det närmaste jag kommer.

Nej, det är varken rov- eller raps-. Kan vara svårt att se på ett foto, men jag kan dessa två, även om jag inte alltid är helt säker på att skilja de två larverna åt, de är ganska lika men rapsfjärilen är ju vanligast.

Här kommer den mjuka lena rovfjärilslarven (eller kanske är det rapsfjäril...). Mindre, en annan kroppsform, mjukhårig (går att ta i till skillnad från spinnarlarver)

Här en liten bebis på mitt finger.

Och en närbild.

Den jag visade i första inlägget, ja, jag är inte ens säker på att det är en fjärilslarv... I alla fall inte en dagsjärilslarv...
Den är större och tjockare än en "vanlig" dagfjärilslarv, även som bebis. Jag känner mig väldigt osäker på vad det kan vara.

Närbild på den okändes huvud.

Berith
CITAT (amaira @ 26-09-2008, 14:17) *
Jag hyser inget större hopp om att bli upplyst, men måste ju i alla fall fråga tycker jag. smile.gif

Ja med den förutfattade meningen om kunnandet här var det nog ingen mer än Ruda som vågade svara. whist.gif
Gossen Ruda
Den du visade nu är en rovfjäril, rapsfjärilen har inget ryggband. Men den förra hittar jag inte i dom böcker jag har. En dagfjäril eller nattfly vågar jag gissa på. Möjligen skulle man kunna hitta den om man läser igenom alla larvbeskrivningarna i böckerna och det är ett par hundra att välja mellan. Plus att detta kanske inte är sista stadiet och kanske inte ens finns med i beskrivningarna. Nån frivillig? rolleyes.gif
amaira
Ja, det ska ju vara du som tydligt lär mig skälja på raps- och rovfjärils-larverna också! Liksom du en gång lärde mig skilja dessa två fjärilar åt. Tre, med kålfjärilen.

Dagfjäril eller nattfly. Då måste det ju ändå vara ett nattfly, för vilken dagfjäril skulle det kunna vara, som finns här!?

Åh, jag skulle förstås tagit den och kläckt fram den! Nu får jag leva med okunskapen (tills jag finner en likadan igen). Tack snälla Ruda för dina svar!!

thanks.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror den gulrandiga är något nattfly den är ju ganska lik grönsaksflyet som är ett nattfly jag har dock inte studerat dem så ingående, jag kan inte ta såna närbilder

Grönsaksfly

Grönsaksfly verkar gilla sånt som tomat, basilika, mangold, good king henry för det är på de växterna jag måste plocka bort dem, de kan äta ganska glupskt.
amaira
Fantastiskt! Tack Åsa!! tummenupp.gif Att du är väldigt duktig på just skadeinsekter, har jag uppmärksammat redan tidigare, och nu har jag lärt mig ännu något från dig. Tack igen! smile.gif

En Googlesökning på bilder på Lacanobia oleracea, (grönsaksfly), bekräftar det hela, visst är det larven av ett grönsaksfly!!
Gossen Ruda
Det här visar hur svårt det är att bestämma fjärilslarver. Amiras larv är gulgrön, Åsa visar en grön och på dom bilder jag hittat i mina böcker dom är bruna. Då är det bra att som Åsa börja i andra änden med vilka larver som finns på grönsaker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon