rosa03
Hej på er alla i den fina höst solen.
Jag har Änglatrumpeter som har blommat som bara den - nu undrar jag!!
När blomman vissnat så har det efter ett tag vuxit ut en "knöl" med taggar på - Kan det var ett fröhus - Och hur gör jag med det.
- Ska jag klippa bort den eller faller den själv av - Hjälp mig Ni som kan. sad.gif sad.gif
Adri-Anne
Står blommorna rätt upp? Eller hänger klockorna ned?
Eftersom du beskriver fröhuset som taggigt, misstänker jag att du har en datura, som är en spikklubba.
Om du plockar ned fröna nu, bör du titta om dom är mogna, är dom fortfarande gröna är det tveksamt.
Men dessa frön kan man behandle precis som man gör med tomater som inte hann mogna på busken. Om fröet får hänga kvar på grenen kan du få den att mogna inomhus. Sedan är det bara att förvara dom torrt och mörkt. Inte för nära spisen bara huh.gif Det gjorde jag första gången jag sparade frön, det gick åt pipsvängen med dom fröna.
rosa03
Blommorna spretar rätt upp och "taggarna" hänger ned.
Om det nu är en spikklubba - DATURA... är skillnaden mellan Änglatrumpeter att deras blommor hänger å spikklubbans står upp !!
Har jag gissat rätt.
Ann-Marie
Adri-Anne
Ja, Spikklubban står rakt upp och änglatrumpeten hänger, med blommorna. rolleyes.gif
Änglatrumpeterna kan ha flera sorters färger, men spikklubban tror jag bara har två sorter, blålila eller vit. Jag har aldrig sett andra färger på spikklubban, men det kan det ju finnas ändå. Vet någon annan ?
rosa03
Har kollat på nätet hur daturan ser ut.
-MIN s.k DATURA har stora ovala blad (den är ej spetsiga som daturan) innan knoppen slår ut är den ljusgul - blomman är vit.
VAD ÄR DET FÖR BLOMMA JAG HAR - ÄR det en annan sort av datura eller en gammal sort av änglatrumpet.
Nu har jag fått mycket att tänka på wub.gif
A-M
Adri-Anne
Jag tror att det är en helt vanlig spikklubba du har. Ytterhöljet på blommorna brukar vara lite gulvitt innan blomman slår ut. Spikklubbans blomma är kritvit.
anne
tongue.gif Kan också vara indisk spikklubba som är lite mer gräddig i färgen.
H.Anne
Adri-Anne
Om du går in på " Omval till EMU" Gå in på Kurt´s album, där får du se en härlig spikklubba titta på bladen, ser inte dina likadan ut?
rosa03
Ursäkta... men var hittar jag den sidan.
rosa03
Halloj.. jag har hittat sidan.... Ibland tror jag inte huvudet hinner med... bladen liknar mycket mina... OM det är nu Spikklubbor jag har.. förfar man likadant med dom som med Änglatrumpeter?!?!
A-M wub.gif
Adri-Anne
Tror inte att det går att övervintra spikklubba, har aldrig hört talas om någon som har klarat det. Den är nog bara ettårig.
Men fröna gror väldigt lett, så det är bara att så ny till våren. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon