|
Margith
26-09-2008, 14:26
Förra hösten gjorde vi ett fröbyte med köpesfröer, har ni kvar fröer, vill ni göra om det? Idén var att du ska ha köpt fröpåsen under det senaste året, originalpåsen ska vara kvar och påsen ska innehålla ungefär 1/2 av det ursprungliga antalet fröer. De fröpåsar du vill byta bort skickar du in till mig, tillsammans med ett adresserat och frankerat kuvert. Jag skriver en lista med namnen på alla fröerna, som jag sen mailar till er och ni mailar mig en lista på vad ni vill ha istället. Sen fördelar jag fröpåsarna så rättvist jag bara kan. Hur många påsar du vill byta bort spelar ingen roll, inte heller vad det är för slags fröer; 1-åringar, perenner eller köksväxter, det finns alltid en tacksam mottagare Har ni lust? Har ni nån fröpåse kvar? Ni behöver inte svara i den här tråden, det går lika bra att PM:a eller maila mig. Är vi åtminstone 10 st som tycker att vi gör om det här, så återkommer jag Trevlig helg, Margith
Lady Hamilton
26-09-2008, 14:33
jag är med
hogsatra
26-09-2008, 17:06
Jag vill jätte gärna vara med i år också
Margith
28-09-2008, 13:43
Nu kom jag ihåg en sak som jag hade dåligt samvete för ifjol: Är det så att du bor utanför Sveriges gränser och vill vara med; då behöver du INTE frankera kuvertet  Frimärket ordnar sig alltid, du är välkommen att vara med
Och om man bara har egenodlade frön då som man vill skänka eller byta bort?? Själv skulle jag vilja ha känguruäpple, men inte nödvändigtvis av köppåse
Jag vill osså vara med, men jag har inte heller så många fröer kvar av de köpta...men har fröer som jag tagit själv!
Margith
29-09-2008, 12:41
Jag säger nej. Den här listan handlar BARA om köpes-fröer. Anledningen är helt enkelt att det lätt blir ohanterligt om inte listan begränsas. Förra årets lista hamnade på drygt 200 fröpåsar och det går att hantera utan alltför många arbetstimmar. AoT har en lista som kallas Fröbibban, där har jag varit med ända sedan den startades. Dit kan du skicka överblivna köpesfröer, likväl som egenhändigt plockade fröer. Jag vill minnas att den listan hamnade på runt 2000 fröer förra året. Ledsen, men jag tar inte på mig att hantera en fröbyteslista som innehåller så många olika fröer. Det är bara för mycket jobb. Och varför starta en ny lista när den redan finns? Däremot kan jag tänka mig att organisera en frö-kedja. Men det hör inte hemma i den här tråden. Jag gör en ny tråd, eller två
Efter inventering i frölådan så hittade jag 7-8 halva fröpåsar från i fjol. Med andra ord....Jag vill vara med  . /Anki
blomkronan
29-09-2008, 21:16
Jag är med... Men har jag förstått rätt? Jag skickar tex. tre påsar. Sen mejlar du ut till alla som är med vilka fröer du fått in, och jag skickar dig en önskelista på vilka jag hälst vill ha (fler än tre), och så skickar du då tre av dom som jag önskade? //Mari
Jag hoppar denna frökedja....vill gärna vara med i de andra 2:)
Margith
30-09-2008, 07:07
CITAT (blomkronan @ 29-09-2008, 22:16)  Jag är med... Men har jag förstått rätt? Jag skickar tex. tre påsar. Sen mejlar du ut till alla som är med vilka fröer du fått in, och jag skickar dig en önskelista på vilka jag hälst vill ha (fler än tre), och så skickar du då tre av dom som jag önskade? //Mari Japp, precis så gjorde vi förra året.
Margith
03-10-2008, 21:54
Nu puttar jag upp den här tråden. Ingen fler som vill vara med? Vi är för få ännu
Jag är på kurs lååång hemifrån...jag måste hem och inventera innan jag vet...måste kolla i helgen (11-12 okt) innan jag kan svara säkert. Men jag tror att jag har skvättar så att jag kan vara med!!
Tack Margith för initiativet!!
//Heda
Platinum
06-10-2008, 15:27
Jag är med, jag har många halva fröpåsar.
agnetazon1
07-10-2008, 07:16
Jag vill gärna vara med, låter väldigt trevligt!
Margith
07-10-2008, 13:22
Om jag räknar med Heda (som självklart får helgen på sig att komma hem och inventera förråden  ) så är vi nu 8 st. Jag skulle önska att vi vore åtminstone 10. Eftersom det här handlar om ett byte, där du själv önskar vad du vill ha istället, måste vi få ihop så många fröpåsar att det finns nåt att välja på. Om vi säger att var och en av oss kan bidra med i snitt 5 påsar (några har fler, några har färre) men är vi 10 st blir det 50 att välja bland. Förra året fick vi ihop 200 fröpåsar. Och av dem 200 var det ungefär 20 som alla ville ha Har du några skvättar kvar? Vill du vara med? Originalpåsen SKA skickas med, men om du tycker att kvarvarande fröer kanske är i minsta laget: lägg i en lapp i kuvertet där du skriver det! Jag för in den noteringen i listan (jag tar inte på mig att räkna fröerna!) Är det tillräckligt många fröer kvar för att du själv skulle kunna tänka dig att så dem, då tycker jag att det är OK
Margith
11-10-2008, 14:48
Nu är vi mellan 9 och 11 stycken  (Några är fortfarande lite osäkra) Nu drar jag igång det här fröbytet. Under eftermiddagen och kvällen kommer jag att PM:a alla som anmält intresse, så att ni får min adress. Har du inte anmält intresse, men vill vara med; skicka ett PM till mig! I det här fröbytet kan vi vara hur många som helst.
Jättekul  ! Jag lägger fröna på lådan på måndag. Sedan blir det en förväntansfull längtan tills Margit mailar/PM:ar listan på inkommna fröer. Jag var med i fjol och jag har både färgväppling, fingerborgsblommor, en vit backnejlika, tovsippa och lite primulor som minnen  . /Anki
Mina åkte med posten idag...det blev 8 sorter...tror jag...minnet är kort Oooo så kuuul!! Men herreguud så många krukor det kommer att bli till våren....måste kanske börja lobbyera för ett stooort växthus!! Jag som hade köpt/bytt färdigt med fröer  .... Förväntansfull! //Heda
Margith
15-10-2008, 16:26
CITAT (Heda @ 14-10-2008, 19:18)  Mina åkte med posten idag...det blev 8 sorter...tror jag...minnet är kort  Mitt minne är också väldigt kort, men såna här gånger tar jag hjälp av Excel Jag håller koll så att alla får tillbaka, minst, lika många fröpåsar som de skickat till mig Nu letade jag egentligen upp den här tråden för att jag ville påminna lite vänligt... Från ungefär hälften av de som anmälde intresse har jag fått fröpåsar. Det saknas alltså några. Ni har väl inte glömt att skicka dem? När kuvertet kommit hit, skickar jag alltid ett litet PM, där jag egentligen bara skriver att kuvertet kommit fram. Så har du skickat kuvertet nyligen, men inte fått något PM av mig, får vi kanske ge posten nån dag till? Har du däremot inte skickat det ännu, var snäll och gör det så fort som möjligt.
Fast jag behöver ABSOLUT inte ha 8 påsar tillbaka!!! Börjar undra över hur jag ska kunna behålla sambon genom småplants stadiet....han kommer kanske gå med på att köpa ett isolerat, extrauppvärmt växthus till jul...  eller så måste jag begränsa mig till en kruka per sort  ....huuur ska det gååå?! Om någon vill ha fler sorter än de har skickat in så kan jag ta färre.... //Heda Och till råga på allt så fick jag brev från Frö-med-posten idag med ett erbjudande om 50% på höstlökar.....jag tror att jag måste köpa lite. Bara lite lite.
blomkronan
15-10-2008, 20:35
 Jag är en av dom som inte skickat... det kom lite i mellan! men jag ska skicka, imorgon...
Fy, fy Blomkronan hur kan du låta något gå före en sådanhär avgörande händelse??  Finanskrisen, vad är det?!? Här pratar vi ju om RIKTIGA samhällsdanande händelser, med RIKTIGA konsekvenser! Nu får du genast böta genom att ta en extra påse från mina, så att jag och Anders och hundarna och katten och fiskarna och kanske någon som vill hälsa på, får plats i vårt minimala hus!!!  Du förstår väl att jag skojjar va?  Jag tror faktiskt att vi hinner..... //Heda
Margith
19-10-2008, 13:20
För er som sitter och väntar på mail från mig, det kommer inget den här helgen! Det saknas fortfarande 3 kuvert Nu bestämmer jag att vill du vara med, måste kuvertet ha kommit till mig senast på fredag 24/10. (Åh vad det är roligt att nån gång få bestämma alldeles själv och alla andra måste finna sig i mitt beslut  ) Nästa helg mailar jag listan till er. Vi har lite drygt 80 fröpåsar nu, jag hoppas att det ska räcka för att vi alla ska hitta nåt spännande
Så jag kanske hinner me`om jag inventerar mina snart ?
Går det att skicka med fröer om orginaltomater, som jag har fått av en grossist... det finns fröer till halva Skåne i dom , så¨jag kunde skriva med all info om dom i lite mindre påsar (typ 20-30 /påse ) ? men jag tror att jag har rätt mycket köpepåsar me ...
Margith
19-10-2008, 17:26
Nu har jag funderat ganska länge på ett svar till dig Katah, men jag måste vidhålla: originalfröpåsen ska vara med och påsen ska innehålla ungefär hälften av det ursprungliga antalet. Vad det är för sorts fröer spelar ingen roll, bara de är inköpta för max ett år sedan.
De av er som har såna påsar över, är välkommen att vara med i fröbytet, men fröpåsarna ska vara hos mig senast nästa fredag (24/10). Behöver du min adress? PM:a!
blomkronan
19-10-2008, 18:11
CITAT (Heda @ 16-10-2008, 19:50)  Fy, fy Blomkronan hur kan du låta något gå före en sådanhär avgörande händelse??  Finanskrisen, vad är det?!? Här pratar vi ju om RIKTIGA samhällsdanande händelser, med RIKTIGA konsekvenser! Nu får du genast böta genom att ta en extra påse från mina, så att jag och Anders och hundarna och katten och fiskarna och kanske någon som vill hälsa på, får plats i vårt minimala hus!!!  Du förstår väl att jag skojjar va?  Jag tror faktiskt att vi hinner..... //Heda  Skickat...
Margith
19-10-2008, 18:24
Ingen skugga över Blomkronan Hennes kuvert kom i god tid före helgen
Ok! Jag ska kolla mina fröer om jag bara hinner och hojtar till dig om adressen. Just nu är det rätt stressad när en omfyttad hel-lång frysskåp behagar inte starta  om en halvtimmer måste jag ringa till grannen och fråga om jag kan evakuera några påsar dit, för frysboxen sväljer inte allt från frysskåpet ... Hoppas och ber att frysen startar !
Margith
24-10-2008, 15:18
För er stackars krakar som fortfarande sitter kvar på jobbet, vill jag bara berätta att jag mailat/PM:t byteslistan till alla nu Skynda er hem.... och trevlig läsning i helgen
Margith
29-10-2008, 18:25
Bara en liten påminnelse, så att ni inte glömmer bort På fredag (31/10) är sista dagen att skicka in era önskelistor! Jag har fått några, men det saknas fler än jag fått
Får man liksom veta hur det går med våra önskelistor? Eller kommer det bara ett kuvert på posten? Nu känner jag mig riktigt nyfiken ... //Heda
Margith
03-11-2008, 10:13
Visst kan man liksom få veta hur det går Sanningen är den att det går väääääldigt trögt. Det saknas fortfarande två önskelistor!! Jag plockar inte ihop kuverten förrän jag fått alla listor, eftersom jag försöker att fördela fröpåsarna så att alla ska få så många som möjligt av sina önskningar. Jag har påmint på alla möjliga sätt och vis och nu börjar jag faktiskt känna mig rätt tjatig. Men jag förstår också att ni som skickat in era önskelistor för länge sedan börjar bli lite otåliga.
Då kanske man får bli lite "kärring" och säga att de som inte skickar in sina önskelistor nu, får ta det som blir över... Kanske kan det få fart på "soffliggarna".... //Karolina
Margith
03-11-2008, 11:00
CITAT (Heda @ 03-11-2008, 10:18)  Då kanske man får bli lite "kärring" och säga att de som inte skickar in sina önskelistor nu, får ta det som blir över... Kanske kan det få fart på "soffliggarna".... //Karolina Jag har nog varit inne på det jag också Men sen tänker jag att de kanske är bortresta eller sjuka och då veknar jag.... Nu har jag iaf PM:t listorna till "soffliggarna", så nu hoppas jag att jag får listorna fort som blixten.
Margith
03-11-2008, 14:47
Hot går tydligen hem Heda  , så jag får väl tacka för hjälpen Nu saknas bara 1. Jag har sett att den personen skrev sitt senaste inlägg vid 1-tiden inatt, alltså är hon inte bortrest. Så kan nån vara snäll och väcka Blomkronan ???
Lady Hamilton
03-11-2008, 15:11
Margith
03-11-2008, 22:04
CITAT (Lady Hamilton @ 03-11-2008, 15:11) 
Margith
04-11-2008, 12:27
Nu har jag fått alla önskelistor, alla fröpåsar är fördelade och kuverten är igenklistrade. Blomkronan hade otur, hon hade PM:t sin önskelista till mig, men jag har inte fått det PM:t Brevlådan i min by töms kl 9 på morgonen, så jag skickar iväg alla kuvert imorgon. Sen får vi hoppas att posten sköter sig så att ni får era fröer före helgen.
Iiiihaaa yes!!  väntan är över och sålistan inför vinter och våren kan skrivas!! Tack  Margith för att du tagit dig tid att ordna detta!!!  Så himla kuul!! Kramar Heda
Lady Hamilton
04-11-2008, 13:21
CITAT (Margith @ 04-11-2008, 12:27)  .....Blomkronan hade otur, hon hade PM:t sin önskelista till mig, men jag har inte fått det PM:t  ........ Men hon "vaknade" iallafall när jag ropade?  så att det hela kunde redas ut?..........
Ja, sån himla tur att du tog till stora trumpeten, Lady Hamilton!! //Heda
Margith
04-11-2008, 13:35
CITAT (Lady Hamilton @ 04-11-2008, 13:21)  Men hon "vaknade" iallafall när jag ropade?  så att det hela kunde redas ut?.......... Det är klart att stackarn vaknade. Vem kan sova som du vrålar?
Lady Hamilton
04-11-2008, 13:40
Oj va kul det var att komma hem från jobbet idag……Ett tjockt kuvert som rasslar när man skakar det och somvar avsänt i Boden låg på dörrmattan  . Nu blir det inget vettigt gjort i kväll heller….Jag tror jag ska så några frön som kan behöva en lång kallperiod. Sedan ska jag googla en stund  . Tack Margith  . /Anki V
blomkronan
06-11-2008, 18:53
Jag är vaken nu... Hade missat läsa den här tråden på ett tag... jag tyckte jag hörde någon ropa mitt namn för några dagar sedan nu vet jag vem det var....  Nej! Ladyn du skrämde mig inte När jag såg denna tråd... sprang jag ut till brevlådan... och där låg den  Brevet...  Margith för ditt insiativ och allt jobb du fick... Jag är jätte nöjd med mina fröer jag fick, det blir att googla ett tag i kväll mé.
Lady Hamilton
06-11-2008, 21:04
Ja  så mycket för fröerna Mina kom också i dag
Mina me!! Ska sätta mig och skriva min sålista nu! Får väl bli att så de som ska vara ute över vintern i helgen. Men jag måste utöka trädgården tror jag...  ...kommer bli en himla massa grävande och kirskålsrensande i vår också.... Uj, uj så stark jag kommer att bli!!  //Heda
agnetazon1
14-11-2008, 10:05
Tack Margith, och alla ni andra som bidrog med alla fina fröer. Det ska bli spännande att se resultatet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|