Hallis
Hej hej.

Jag har precis flyttat in i ett radhus med två plommonträd på tomten. Jag har ingen aning om hur gamla dom är, vad det är för typ av träd... ingenting. Och jag är helt ny på detta med buskar, träd och blommor. Så ursäkta mina dumma frågor i förväg. smile.gif

Nåväl. Det jag i slutändan undrar är om det är värt att försöka rädda det vänstra trädet på bilden. Jag låter bilderna tala för sig själv:

Enligt grannen så kommer det en del frukt varje år och jag är iof nöjd med det. Bara det räcker så ungarna kan ta sig ett plommon då och då när dom är ute och leker.

Vi är som sagt helt nyinflyttade och har inte hunnit med mer än att klippa gräsmattan ungefär. Det vi ska göra snarast är att rensa rent på gräs runt träden och lägga ... täckbark? Eller vad är lämpligt? Och hur mycket ska vi rensa runt?

Träden står i Torslanda (västra Göteborg) om det nu kan vara av intresse...?

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Med bästa hälsningar,
Mattias Hallberg
Aqvakul
Personligen hade jag nog funderat på att ta bort det plommonträdet. Det ser rätt gammalt ut. Plommonträd blir ofta inte mer än ca 30 år. Dessutom är det angripet av svampar och ser allmänt ovårdat ut. Nu kan det ju vara så att det ger världens godaste plommon, så kanske ska du avvakta. Ta i så fall och gräv bort gräset i en rejäl cirkel runt trädet och ta också bort vildskotten längsstammen.
Åsa, mälardalen zon 2
Det ser ut att må hyfsat bra trots angreppen och ger det en hel del frukt så skulle jag behålla det, men jag skulle nog ändå plantera ett nytt som hinner växa till sig tills det är dags att ta bort det gamla trädet.

Troligtvis är det den amatörmässiga beskärningen som fått trädet att åldras i förtid (jag tror inte att det är så jättegammalt) samt drabbas av svamp, det var ju ganska rejäla tappar + gamla fläkskador man ser på bilderna.
Sommartorparn
Ett jättebra exempel på hur man kan förstöra ett fruktträd genom felaktig beskärning! Särskilt den fjärde och sista bilden vissar detta jättetydligt. Kanske intressant att spara bilderna som varnande exempel.
För övrigt håller jag med ovanstående. Blir det goda plommon så spara. Friskt blir det inte. Snyggt blir det inte heller. Men det går att pigga upp ganska eländiga träd genom att ta bort grästorven och så någon gröngödslingsgröda under det. Jag tror inte heller detta träd är speciellt gammalt att döma av tjockleken på stammen. Bara misshandlat och åldrat i förtid.
*Stintan*
Jag skulle låta det stå kvar men plantera ett nytt en bit ifrån som får växa upp och ersätta det fula trädet och sedan ta bort det. Men jag skulle också försöka sortbestämma de två plommonträden så att man köper ett som passar ihop med det kvarvarande trädet. Eller så kanske det är självfertila träd och då behövs ju inte två träd. Hur som helst så ta bort grästorven runt trädet. Sen hade jag nog också försökt hyfsa till några av de tidigare beskurna grenarna så att det inte sticker ut en massa grenstumpar överallt men det kanske är för sent i år. Det jag menar är att om man varsamt försöker åtgärda de tidigare gjorda misstagen så kanske plommonträdet ändå kan leva och ge god frukt tills ett nytt träd hunnit etablera sig. Ta bort grästorven kan man ju göra nu men kanske ska man vänta till nästa sommar med att hyfsa och beskära trädet i juli-augusti.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon