ingrid fuxwall
Nu får vi se om jag lyckas med det jag tänkt, att lägga in bilder och fråga Er om Ni kan tala om vad det kan tänkas vara för växt
Vi börjar med första bilden

Fick plantan när vi var hos Peter Korn

Fortsätter;

Och så slutligen;

Nu blev det ju inte som jag tänkt men hoppas ändå på att någon kan hjälpa mig med namn och hemst gärna tala om hur man tar frön från dessa plantor

ingrid
MariaS
1. ser ut som en Agapanthus (rävsvans)
2. verkar vara en dahlia
3. faller namnet lungört direkt i tanken
ingrid fuxwall
1. Rävsvans är det nog men sedan stämmer det inte.

Andra bilden är inte en dahlia och nummer tre är alla gånger inte lungört.

Har uppskrivit allt jag sått så får jag bara förslag kan jag kolla - det är ju så fina och stora växter att jag vill ha dem igen
Christina i Småland
Jag tror att den sista är en Underblomma, Mirabilis jalapa.

Den första kan vara rävsvans eller kattsvans, Acalupha hispida
ingrid fuxwall
CITAT (Christina i Småland @ 26-09-2008, 21:30) *
Jag tror att den sista är en Underblomma, Mirabilis jalapa.

Den första kan vara rävsvans eller kattsvans, Acalupha hispida

Underblomma vet jag att jag sådde så det stämmer säkert - hur tar man frön? Den är väl ettårig?
HelenN
Bild 2 är iallafall en Inkakrage....en underbar sommarblomma som finns i min trädgård varje år:)
Åsa, mälardalen zon 2
1. rävsvans = Amaranthus caudatus

2. inkakrage = Tithonia rotundifolia

3. underblomma = Mirabilis jalapa
Irene_L
Underblomman är ettårig men man kan spara rötterna/knölarna som man gör med dahlian. Fröna ser ut som svarta pepparkorn. Dom är först vita men låt dom sitta tills dom blir mörka och lätt lossar när du tar i dom.
ingrid fuxwall
Tack snälla Ni smiley_small_hug.gif

Detta var nya växter för mig så de hade i begynnelsen en liten sticka som valpen tog och sedan var namnet borta thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon