Jag visste inte vad jag skulle plantera rosorna jag behöver flytta. Då kom jag på att gräsmattan fortfarande är för stor.jag markerade där rabatten skulle vara och idag satt jag igång med grävandet.Rabatten är bredvid den vita rosrundeln och jag ska plantera rosa rosor där.En del nya rosor hamnade på fel plats,nu ska de bor i den nya rabatten.Jag tänkte på Duchesse de Montebello,Louise Leveque,och den beställda Surbrunnsgatan 109.
Jag tror de passa bra där.
[attachment=24797:2008_09_...__Large_.JPG] [attachment=24796:2008_09_...__Large_.JPG]
Dito Verde
26-09-2008, 20:54
Nu måste du känna dig både väldigt trött och väldigt nöjd!
Bra jobbat.
Ezereht
27-09-2008, 11:26
Grävde också i går, det är tungt! Men ser ut att bli jättefint

På nått sätt får man snabb belöning när man gräver ner rosor, det blir fort fint.
Nu är två av tre rosor på plats,Surbrunnsgatan 109 har inte kommit än.
[attachment=24848:2008_09_...__Large_.JPG]
Det blir jättefint renate och en massa gräsmatta är ju inget annat än vilande rabatter.
Surbrunnsgatan 109, var den från Cedergrens ? Det var en historia med den rosen, vilket fult namn på en ros !
Har grävt ner 9 st rosor i veckan från Rosenposten, nu är det bara lite lökar till som ska ner.
Ja Kajsa det är en historia kring Nr109 Surbrunnsgatan , rosen fanns i en gammal trädgård i Ramlösa Brunn,Helsingborg.då den saknat namn fick den heter så. Det finns en till Nr188 (Greta Persson) damen som ägde koloniträdgården där denna rosen fanns.
Källa:Cedergren katalog.
Ezereht
28-09-2008, 10:51
Kollade upp 109, den var JÄTTEFIN!!! Så skir och gosig, jag ville borra ner näsan i den rosen

Du måste fota när den blommar nästa år!
Jag lovar,om den blommar.Skicka doften med.
AnnammA
30-09-2008, 10:29
Bild tagen förra sommaren:
Surbrunnsgatan.JPG (Vet inte om jag tog någon i år...)
Lycka till med nya planteringen, Renate.
Ezereht
30-09-2008, 14:38
*drool... jag tror den måste in på önskelistan
Renate, var köpte du den, var det på Cedergrens? Den är ju så fin!
Ja det är Cedergrens som ha den,men ännu har den inte kommit. Jag vill ja ha de i jorden innan det blir kallt.Grävde hålet till Alchymist som jag också beställt i dag.
Jag sambeställde med någon och hennes rosor hade inte kommit så det är därför det drar ut på tiden.
AnnammA
29-10-2008, 10:53
Renate, tänk på att "Alchymist" kan bli en jätte...Iallafall har den vuxit på bra i min zon på ett par år, visserligen mot ett plank, men grenarna strävar uppåt över 2 m nu...Underbar ros, annars!
Min Alchymist är 2 m i höst ( den frös inte ner förra vintern ) men det tog några år dit och så är det där med att den blommar på äldre grenar, så jag snor in den med vinterväv, den är så vacker så det lilla extra gör jag gärna för att få se blommorna.
Jag tänker plantera den vid en rosbåge mitt emot Celeste.
AnnammA
31-10-2008, 09:51
CITAT (renate @ 30-10-2008, 22:37)

Jag tänker plantera den vid en rosbåge mitt emot Celeste.
Tjusigt

Renate!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.