Elisabeth P
Dags att börja plocka in lite olika sorter. Men hur snart? än har det bara snuddat vid o-gradigt.
Jag har cannor, dahlior, chokladblomma, fucshia, pelaronia och lyckoklöver.
Änglarna och rosen har redan fått gå och lägga sig.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Elisabeth P @ 27-09-2008, 10:23) *
Dags att börja plocka in lite olika sorter. Men hur snart? än har det bara snuddat vid o-gradigt.
Jag har cannor, dahlior, chokladblomma, fucshia, pelaronia och lyckoklöver.
Änglarna och rosen har redan fått gå och lägga sig.

pelargoner och fuchsior tar du in innan frosten .

resten gör det inget om frosten tar bladen . men efter bladen är döda tar du in knölarna/lökarna och klipper ner/veck bladen .
Elisabeth P
okej, då ska jag försöka få in pellisar och fushior imorgon då
blomkronan
Jag har oxå en fråga...

Kan man klippa ner pelargoner och fuchsior nu på hösten? min fuchsia är uppstammad...
Eller mår dom bäst av att vara oklippta nu och klippas när dom ska väckas i vår.
Jag har läst någonstans att det är lite svårt att övervintra fuchsior. Om man kan besära nu i höst kan man då sätta sticklingarn nu eller är det bara att kasta????

Skulle behöva klippa lite för att få plats... men om det är risk för att dom dör, då klipper jag inte!

//Mari
Alexander-VG-zon3
jag klipper inte mina på hösten , den tappar oftast blad själv och gröna skott blir bruna och förvedade under vintern . jag klipper mina på våren . att plocka bort bladen och klippa veck allt grönt på dom är överkurs .

första och andra vintern är svår för fuchsior . efter 2-3året är fuchsiorna lätta att övervintra . håll dom svalt och lite fuktigt runt stammarna och nere i krukan så brukar dom klara vintern .

pelargoner klipper du till våren dom tappar bladen fort på hösten .
Goofball
Tack för all nyttig information.

Som boende i lägenhet med bara en balkong och en källare att tillgå för att övervintra växter undrar jag hur ljust fuchsiorna bör stå när man övervintrar dem. Källaren är ju helt mörk men lätt att hålla frostfri, på balkongen är ju problemet att det krävs stora åtgärder att hålla frosten borta.
Alexander-VG-zon3
är det under +10c kan dom stå mörkt .
Thé
Jag har funderingar på att slå in min rosmarin i bubbelplast och hoppas på det bästa. Tål den några minus eller när ska jag slå in den? Just nu är allt täckt av snö, men det är plusgrader ute.
Alexander-VG-zon3
den tål frost , i zon 1 behöver oftast inte romsarin skydd om vintern är normal och om den står i ett soligt och varmt läge . står den torrt så tål den ner till -15c . bubbelplast är inte bra att skydda med då det är allt för fuktigt och gör att många växter ruttnar men är ett bra skydd för korta perioder .

ska du skydda din rosmarin så kan du istället köpa grön vinterväv som du virar om den . och sedan utan på täcker du marken med löv,halm,luftig jord,bark eller nåt annat .
Thé
Okej, tack för svar! Då chansar jag och hoppas på en varm vinter smile.gif Eller så letar jag efter vinterväv... flirting.gif

Men jag tänkte att den kanske behöver ljus under vintern eftersom den är grön.
Alexander-VG-zon3
är det över +10c så behöver den ljust .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon