Pius
Vad ska jag göra med alla mina päron?

Finns det något man kan göra med dem mer än att äta upp dem?

Eftersom de är i såna mängder så försöker jag att ge bort dem men det räcker och blir över ändå. Lite synd är det att de bara ligger och ruttnar på marken. Det är en stor päronsort, vilken vet jag inte. Himla goda men de har dålig hållbarhet.

Så har ni några recept att delge mig så vore jag tacksam.

Pius thanks.gif
Inga från Närke
Här kommer ett recept:

Glöggkokta päron 6 portioner
Ingredienser
6 päron, fasta
1 apelsin
5 dl glögg
1 dl socker
1 bit kanel
1 msk arrowrotmjöl eller potatismjöl
1 msk vatten

Tillagning
Skala päronen men låt skaften sitta kvar. Lägg päronen i en trång gryta. Borsta apelsinen väl. Skala av det yttersta på skalet och skär det i tunna strimlor. Pressa ur saften. Blanda skal, saft, glögg, socker och kanel och häll det över päronen. Koka upp och lägg på lock. Låt päronen sjuda tills de är nätt och jämnt mjuka, 30-45 min, vänd dem någon gång under tiden. Tag upp päronen och lägg dem i en skål. Rör ut mjöl och vatten. Tillsätt redningen i en fin stråle under omrörning och koka upp. Häll såsen över päronen och ställ dem kallt.

Nästa recept hittar du här:
http://recept.nu/1.3603/alexandra_zazzi/ef...paron_roquefort
bläddra ner på sidan hittar du fler.

Nästa är sylt:
http://www.tasteline.com/recept/lingonsylt_med_paron

Ett som är gott och jag gör och lägger i frysförpackning (använder då inte 1 krm natriumbensoat) och tar upp vid behov är detta:

Inlagda päron 8 portioner
Ingredienser
8 päron, hårda
½ liter vatten
2 dl socker
1 pkt saffran, 0,5 g

Tillagning
Skala päronen men låt stjälkarna sitta kvar. Koka vatten, socker och saffran i en kastrull ca 5 min. Lägg i päronen och sjud dem på mycket svag värme 25-40 min. Hur länge de ska koka beror på storlek, mognadsgrad och sort. Päronen ska bli helt mjuka, men får inte koka sönder.

Låt päronen svalna i lagen. De kan lagas ett par dagar i förväg. Om de ska konserveras måste 1 krm natriumbensoat per liter lag tillsättas.

Kan även bara skala päronen och dela dem i 4 delar lägga i vatten+socker och lite hel nejlika och koka tills päronen är mjuka.
Lagg halvorna i frysburkar + lag, låt kallna och sedan i frysen. Bara ta upp vid behov.

Lycka till.

elleave
Päronsaft? confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Päronmos- Gör precis som med äppelmos fast med päron, gott på gröt. Blir något lösare i konsistensen än vanligt äppelmos.

Päppelmos- päron+äpplen blandas när man gör moset även detta gott på gröt och dyl.
mexi
Päronmarmelad:

1½ kg päron
saft och rivet skal av 2 citroner
1 vaniljstång
16 dl socker
1 flaska Certo

Skala päronen, kärna ur och skär dem i strimlor.
Lägg dem i en gryta, tillsätt saft och rivet skal av citron
och vaniljstång och låt sjuda under lock i 10 minuter.
Rör ner sockret, låt blandningen koka upp och stormkoka
en minut. Tag grytan från värmen, rör ner Certo, skumma
och rör om i fem minuter.
Häll marmeladen på rena, varma burkar och tillslut.

något sött... men jättegott!
netaave
Lyckost dig ...

Ingefärspäron

2 kg päron ca 12 stora
8 dl socker
1 liter vatten
6 bitar ingefära ca tumnagelstora

Koka upp vatten, socker o ingefära i en vid kastrull, koka på svag värme i 15 min
Skala under tiden päronen men låt skaftet sitta kvar.
Ställ päronen i lagen o koka dom mjuka. Tag upp dem försiktigt
Koka lagen ytterligare 15 min, skumma.
Ställ päronen i en burk häll över lagen till den täcker o frys dom.

På samma sätt kan du koka päron i sockerlag men ta då endast 3 dl socker/liter vatten. Päronen kokas då mjuka först.
LasseB
Lingonpäron
mummmms
Hans i Värmland
Skala,klyfta och koka päronen med litet socker och en kanelstång.
Vattnet skall täcka päronen.
När de är färdigkokta häller du i en burk lingonsylt och värmer upp. Lägg sedan lingon och päron i en större burk med lock,så att du kan ta vad du behöver till vinterns efterrätt. Serveras med vispgrädde.
katah
torka dom !

Jag kom på det tyvärr mot slutet av päronsesongen.
Men nästa år kommer jag spana efter päron !

Det blir rena godis... mycket sötare än torkade äpplen.
Det är lätt hänt att man käkar som helt ohämmat ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon