sammy78
27-09-2008, 14:02
Hej !
Köpte och planterade ett större antal Liguster plantor tidigit i våras och planterad dem ... de trivs jättebra och växer sådet knackar.
Men jag har aldrig behövt beskära eller klippa buskage innan .. så jag vet ej hur mycket man ska klippa/beskära?
Går det bra att beskära nu i september förresten ??
Hur ska jag beskära mina Liguster ?
Någon som vet ?
Tacksam för alla svar !!
Åsa, mälardalen zon 2
27-09-2008, 15:04
Vänta till våren, det är bara bra om nysatta buskar får vara ifred första året för att etablera sig.
blomkronan
27-09-2008, 19:38
När dom har etaberat sig kan du gå hårt på dom med saxen. Liguster är den enda häckväxten som klarar av att klippas in till 30 cm bred. Bekär flera ggr under sommaren, så blir den tät och fin...
Lycka till //Mari
Blåklint
18-10-2008, 09:17
Har själv tittat på Liguster skötsel här på Odla. Det finns en massa trådar på det.. Sök på Liguster på Startsidan. Där läste jag att klippa ner till 20 cm.. och sen spara ytterliggare 20 cm, året därpå. Alltså, plussa på med 20 cm varje år upp till önskad höjd. Så får man den tät och grenrik. Den är den roligaste att Häckklippa.. Men slå upp Busken här på Odla.nu och läs lite info om vad andra har skrivit.. De har ju bra erfarenhet, de som redan haft den på sin tomt i många år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.