blomje
Hjälp mig!
du som har erfarenhet
Vi planerar ett ca 6x3m växthus/uterum på gaveln (full sol i västläge) av vår villa på ekerö.
Jag vill dra upp plantor, odla tomater, ha plats för sticklingar och större krukväxter samt en hörna att sitta och njuta i. Det placeras så att jag går in inifrån i växthuset från vår tvättstugedörr och det ska byggas så att man går direkt ut på altanen på långsidan.
När jag tittar på Willabs hemsida är det så svårt att uppskatta vad man behöver för glas/plast för att det ska vara så varmt som möjligt största delen av året. Helst vill jag kunna övervintra växter därute men det kanske kostar för mycket?
goda råd mottages tacksamt thanks.gif
Lena i Torslanda
Har ett uterum från Willab i samma storlek ungefär. Ett uterum i full sol är nästan obrukbart under sommarens varmaste dagar. Det blir som en bakugn även om man försöker öppna upp dörrpartierna rejält. Det är precis som med växthus - det är bra att ha lite skugga under dagens varmaste timmar.
Kamilla z 7
Mitt vhus står i full sol och under högsommar är det flämtande tomater som står där...det känns som hur mycket man än skuggar/vädrar så blir det varmt.
virrpanna
Okej. du behöver antingen prioritera, kompromissa eller ordna med extrautrustning, det kommer bli stekhett på sommaren hur du än gör, då gäller ventilation, förmiddagsfukt och skugga om nåt ska överleva och du ska kunna vara därinne. Kan du inte ordna det på naturlig väg med träd och vind så är det mängder med öppningsbara fönster och dörrar/sidor samt takfönster som gäller, liksom cirkulationsfläkt och skuggardiner. Högt i tak underlättar men blir dyrare att värma upp vintertid. Är det bara övervintring du är ute efter vintertid då så köp ett "växthus i växthuset" av bubbelplast på ställning att ställa därinne under vintern, med en värmefläkt/frostvakt. En rejäl vattentunna hjälper till att jämna ut dag/natttemperatur och ger lite fukt.

Vilket glas/plast du väljer är faktiskt av underordnad betydelse, viktigare är att du betämmmer vad du vill ha det till. Ingen trivs att sitta och äta middag i ett klassiskt kanalplasthus, tveksamtom du ens ska ha kanalplasttak. Tropicglaset är ju en bra kompomiss mellan isolering och genomgkinlighet men aj så dyrt. Välj tjockt säkerhetsglas, det håller för både katter, fåglar, bollar och ett och annat rådjur, och skulle det gå sönder blir det duralexströssel isf dödsfälla.

Sista tipsen är att dra in vatten, avlopp och el om du tänker använda det som växthus. Och bygg så stort du bara kan, ock isolera noggrannt under platta/golv och sockel.

Lycka till!
blomje
Tack för alla synpunkter. Jag var på Willabgarden i förrgår och fick en bra uppfattning av valmöjligheterna och med tanke på övervintring så såg jag just en sån lösning med ett litet minihus med bubbelplast i huset. Återkommer med hur det blir, bygglov och annat ska ju lösas först...
Ingegerd.F
Bor på Ekerö och har ett uterum köpt på Villab för ca 10 år sedan. Det är placerat i väst och har skjutdörrar som står helt öppna under sommaren. Det rummet är vårt absolut bästa investering vi gjort på huset. Där intages middagen från april till november. Vinterhalvåret fungerar det dessutom som ett gymn med löpband. Jag drar upp planter och förvarar mina pelargoner där året runt. Vi har värme i golvet som används vid extrema temperaturer. Under vintern sätter vi upp bubbelplast runt om. Dessutom har jag investerat i en växthus lampa som också ger lite värme. (och lyser upp hela kvarteret)Det kostar kanske lite under december till mars men det är det värt. Så snart som vårsolen kommer fram räcker den för att värma upp.
blomje
Ingegerd! Kommer du ihåg vad ni valde för isoleringsvärde i glas och tak?
Ingegerd.F
hej igen,

Fönstren har Energiglas och taket är 16mm. Skulle vi bygga idag skulle vi nog satsa på ett vår-höst alternativ eftersom vi egentligen använder det mest på vår och höst. Sommaren använder vi altanen och markis. Däremot trivs chilli och physalis aldeles utmärkt då. Vi har en panelgardin mot väster som ger skugga och skydd mot den låga solen vår och höst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon