Nila
Vi har precis gjort om i trädgården och flyttat en massa perenner. Som vid all plantering antar jag att det behövs en massa vatten? Men hur vet man hur mycket man ska vattna? Jorden är ju ganska fuktig nu på hösten ändå. confused.gif
Christer i Falköping
Om perennerna är nedklippta kan du ta det lugnt med vattning. Då räcker det med att vattna rejält ett par gånger. Tiden för vila börjar ju så smått nu, så de är inte i något jättebehov av vatten.
Christer.
Nila
Har inte klippt ner dem än, tänkte vänta med det till våren. Några av dem (höstaster t.ex.) blommar ju dessutom för fullt just nu. Så... ej nerklippta innebär ännu mer vatten med andra ord...?
Aqvakul
CITAT (Nila @ 28-09-2008, 11:59) *
Har inte klippt ner dem än, tänkte vänta med det till våren. Några av dem (höstaster t.ex.) blommar ju dessutom för fullt just nu. Så... ej nerklippta innebär ännu mer vatten med andra ord...?

nja, lite mer kanske....
Red Top
Eller som Lars-Eric Samuelsson(han som hade odla med P1 med Ulf Schenkmanis) alltid brukade säga. "Vattna så mycket Du tror, och sen lika mycket till. flirting.gif
Nila
CITAT (Red Top @ 28-09-2008, 12:34) *
Eller som Lars-Eric Samuelsson(han som hade odla med P1 med Ulf Schenkmanis) alltid brukade säga. "Vattna så mycket Du tror, och sen lika mycket till. flirting.gif

giggle.gif Låter som ett bra råd!
renate
Idag tex får du vattningshjälp ovan ifrån,det räcker för denna årstid,jag skulle inte bryr mig om att vattnar för mycket.Klippa ner kan du till våren som du tänkt de klara sig.Det har nu börjat blir kyligare då är vattenbehovet inte så stor.
Alexander-VG-zon3
det räcker och blir över från det som kommer ovan .
Nila
Jo, jag tänkte det oxå först. Men (för en gång skull) har det inte kommit en droppe regn här på en vecka.
Men men... det kommer säkert snart... tongue.gif
Aqvakul
Har det inte regnat på en vecka och du har planterat om en massa perenner, så hade i alla fall jag gett dem en riktig rotblöta (motsvarande ca 30mm)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nila @ 29-09-2008, 20:39) *
Jo, jag tänkte det oxå först. Men (för en gång skull) har det inte kommit en droppe regn här på en vecka.
Men men... det kommer säkert snart... tongue.gif

har du vattnat vid plantering så räcker det även om det inte regnat på en vecka . dels är jorden ''blöt'' när det är så svalt plus växterna använder mindre vatten nu . vattnar du för mycket är det risk att dom ruttnar eller får en kallare höst/vinter .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon