boxer2
vad tror ni om detta. en zygopetalum. där jag gömt barken med vitmossa. vad tror ni?
Aqvakul
Vad undrar du ?

Om det är snyggt - en smakfråga, själv föredrar jag barken

Om det fungerar för orkidén - säkert inga problem
Sofiia
det funkar nog bra så! jag brukar också ha vitmossan överst, tycker det blir vått för länge om man har vitmossa i blandat. Men det är ju en smaksak.
boxer2
CITAT (Sofiia @ 28-09-2008, 10:52) *
det funkar nog bra så! jag brukar också ha vitmossan överst, tycker det blir vått för länge om man har vitmossa i blandat. Men det är ju en smaksak.

har lite vitmossa blandat i aldra längst ner men hoppas inte det stör växten. när jag omplantera den så hade odlaren en klump vitmossa mitt inne bland rötterna och det kan ju inte vara sunt, eller?
Pia L
När jag planterar om mina orchidéer så brukar jag svepa om rötterna med vitmossan, det har dom inte mått dåligt av, annars så rinner ju vattnet så lätt ut krukorna och rötterna hinner inte dra åt sig tillräckligt.
Det måste väl finnas någon anledning att odlarna har mossan vid rötterna.....eller?
Sofiia
själv vill jag nog inte ha vitmossa runt rötterna för dom vill ju torka upp relativt fort också. Men det är som sagt en smaksak. Jag har bara vitmossa till de orkidéer som vill ha det lite fuktigare och på ytan, fuktar mossan någon gång mellan vattningarna (beroende på plantan). Men man får helt enkelt göra som det passar en bäst. Phallar i dåligt skick får stå i endast vitmossa, men då hålls mossan fuktig hela tiden (sprayar vatten på) och inte blöt som den ju blir då man doppar hela krukan. Finns nog inget rätt eller fel, men fler orkidéer har dött av för mycket vatten än för lite..

Ja man kan nog hitta det mesta i odlarnas krukor. Då jag hittat en mossklump i mitten så har nog de rötterna inuti den varit döda sad.gif ...
boxer2
CITAT (Sofiia @ 28-09-2008, 21:45) *
själv vill jag nog inte ha vitmossa runt rötterna för dom vill ju torka upp relativt fort också. Men det är som sagt en smaksak. Jag har bara vitmossa till de orkidéer som vill ha det lite fuktigare och på ytan, fuktar mossan någon gång mellan vattningarna (beroende på plantan). Men man får helt enkelt göra som det passar en bäst. Phallar i dåligt skick får stå i endast vitmossa, men då hålls mossan fuktig hela tiden (sprayar vatten på) och inte blöt som den ju blir då man doppar hela krukan. Finns nog inget rätt eller fel, men fler orkidéer har dött av för mycket vatten än för lite..

Ja man kan nog hitta det mesta i odlarnas krukor. Då jag hittat en mossklump i mitten så har nog de rötterna inuti den varit döda sad.gif ...

jag tror odlarna sätter mossa för att orkidén skall hålla fukten under leveransen. men jag tycker inte om det. om en orkidé har dåliga rötter och man sätter den i enbart vitmossa, är det alla orkidéer som man kan göra det med?
Sofiia
CITAT (boxer2 @ 29-09-2008, 05:52) *
jag tror odlarna sätter mossa för att orkidén skall hålla fukten under leveransen. men jag tycker inte om det. om en orkidé har dåliga rötter och man sätter den i enbart vitmossa, är det alla orkidéer som man kan göra det med?

Jo det är nog antagligen för att de ska hållas fuktiga länge, men det är ju inte bra alls det heller... Visst funkar det bra för andra orkidéer än phallar smile.gif . Vågar ej lova att det funkar för precis alla orkidéer det finns ju så många olika men de jag har som haft dåligt med rötter har nog blivit bättre mha vitmossa.
boxer2
CITAT (Sofiia @ 29-09-2008, 08:51) *
Jo det är nog antagligen för att de ska hållas fuktiga länge, men det är ju inte bra alls det heller... Visst funkar det bra för andra orkidéer än phallar smile.gif . Vågar ej lova att det funkar för precis alla orkidéer det finns ju så många olika men de jag har som haft dåligt med rötter har nog blivit bättre mha vitmossa.

vet du om phapidedelium måste stå i ett fönster eller kan man ha den lite längre in i rummet men där den ändå får ljus?
eller någon annan kanske vet?
Sofiia
Det beror på åt vilket håll fönstret är som du har din paph. Har du ett ljust fönster så kan det bra funka att ha den en bit in i rummet (men inte alltför långt in nu på den mörka delen av året).
boxer2
CITAT (Sofiia @ 29-09-2008, 12:24) *
Det beror på åt vilket håll fönstret är som du har din paph. Har du ett ljust fönster så kan det bra funka att ha den en bit in i rummet (men inte alltför långt in nu på den mörka delen av året).

åt söder
Sonny

Det var bra. Fiffigt av dig med barken där. :-)
boxer2
CITAT (Sonny @ 29-09-2008, 16:41) *
Det var bra. Fiffigt av dig med barken där. :-)

tackar. första gången jag vågar något nytt, men vadå, orkidén kostade bara 300 kr. men som jag tänkte, det kan ju knappast skada rötterna när den ligger ovanpå. så varför inte? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon