fruberglund
27-09-2008, 15:35
Ska göra om en f.d. surjordsrabatt till vanlig rabatt. Känns som att det borde funka om man blandar ut surjorden som är där nu med "vanlig" jord och kanske kalkar upp den sen. Nån som vet hur man ska göra?
Är det verkligen nödvändigt att gräva bort all surjord? Känns som ett väldigt slöseri med fin fluffig jord i så fall.
Det jag ska plantera där nu är rosen "Double Blanc de Coubert", hostor, diverse perenner och marktäckare.
Nån som har tips?
Att göra surjord
du kan blanda vanliga jord med torv + komposterad kodynga .
H:Bassam
fruberglund
27-09-2008, 16:33
Ja fast nu menar jag tvärtom Bassam. Jag vill göra surjord till vanlig jord.
Aqvakul
27-09-2008, 16:54
Du borde väl kunna kalka upp den. Problemet är möjlign hur mkt kalk man ska ta och om det kanske bör ske i felera omgångar. En Ph-mätare vore kanske inte helt fel.
Fast det är väl så att de flesta växter tål om det är lite surt. Jag skulle börja med att kalka rejält och sen upprepa det en gång till inför nästkommande säsong.
fruberglund
27-09-2008, 17:28
Tack för svar. Ph-mätare har jag en så det är inga problem.
Ska kolla surheten och se vad jag behöver göra. Rosor gillar väl mer kalk än när det är surt har jag för mig i alla fall.
Grejen är att jag måste plantera i helgen, senast nästa vecka. Grejerna har redan stått i sina krukor flera månader för där jag hade tänkt ha dem från början var det så vattensjukt så där kan jag inte plantera nåt alls sen har vi väntat på att markberedningen för vårat nya garage ska bli färdigt så de kör klart med maskinerna.
Nu fick det bli på ett helt annat ställe och nu känner jag att jag vill få ner allt så jag kan koncentrera mig på annat istället.
CITAT (fruberglund @ 27-09-2008, 18:28)

Ph-mätare har jag en så det är inga problem.
De flesta växter trivs på 6,0 - 7,0 så om du ligger däremellan redan behöver du nog inte göra så mycket.
Kalk får annars upp PH-värdet, och även kogödsel som Bassam skrev.
Jag tycker vi har duktiga kompisar som hjälpa varandra hela tiden.
fruberglund
29-09-2008, 06:46
CITAT (Bassam @ 28-09-2008, 22:15)

Jag tycker vi har duktiga kompisar som hjälpa varandra hela tiden.
Ja, visst har vi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.