Stefan P
Hej,

Jag har några träd som jag i 1-2 års tid haft i krukor i väntan på en flytt till ett hus med större tomt. Det rör sig om skenkamelia, katalpa, japansk lönn och andra roligheter. Hittills trivs de till synes bra, men jag antar att det finns en gräns för hur länge träd kan klara sig i kruka. Finns det någon på forumet som har erfarenhet av att odla träd i kruka under en längre tid? Inget av träden är högre än 1,5 meter och jag har inte sett till någon rotsnurr när jag testat att lyfta upp träden.

/Stefan
Huggorm
Bonsaier kan leva i krukor i hundratals år. Men vill du låta träden hålla naturlig storlek så börjar du nog snart närma dig gränsen misstänker jag
Alexander-VG-zon3
visst går det ha dom i krukor , på plantskolor kan ju träd vara i krukor i 3-6år innan dom säljs .

du får ju ev plantera om dom i större krukor . en del av dom är man ju tvungen att odla i krukor som i norra sverige .
Stefan P
OK! Intressant att veta, jag har just funderat över hur trädgårdshandlare gör med träd som inte blir sålda under säsongen. De flesta står i 20-40 literskrukor, alltså ungefär dubbla volymen jämfört med krukorna de köptes i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon