Full version: Flytta Summer Snow?
Madeleine1
Jag har en Clematis Summer Snow som vuxit sig stor de fem år den stått på samma plats. Nu planerar vi att flytta på den, men jag är lite fundersam över hur den kan se ut under jordytan...
Den är planterad i en smal rabatt som omgärdas av en plattgång. Med tanke på hur stor och frodig den är är jag rädd att rötterna har gett sig iväg under gången och ut i gräsmattan på andra sidan.

Hur 17 ska jag bära mig åt för att kunna flytta klematisen? confused.gif
renate
Om du kan väntar till våren vore det bra då kan du samtigigt klippa ner den.Gräv så stor rotklump du får upp den tar sig igen,det gör inget om du kapa av rötterna vid plattgången.Men jag tror inte det är problem att flytter den nu heller.Summer Snow är en starkväxande sort.
Kajsa
Jag tror tvärtom, det är en grupp 3 klematis och ska man klippa ner den är det på hösten, den blommar ju sent i aug/sept. Jag har en jätte stor här i trädgården och den är flyttad en ggn men då var den bara några år. Höstarna är normalt mer blöta än våren, lägg flera nävar benmjöl i gropen och vattna mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon