Full version: "Vart är du?"
Fågelvägen
Där jag bodde som barn räknades det som riktigt lantligt att säga "vart är du?". Nu säger både barn och vuxna "Vart är du? Vart köper man...? Vart har du hittat trattkantareller?" Och man skriver det också. Hur har man tappat bort ordet VAR? Har grundskolan slopat skillnaden mellan var och vart?
Aqvakul
Allt fler säger "vart", när det rimligen borde heta var. För mig är det solklart: "Var" = läge, "vart" = riktning. Jag kan förstå att man avstår från att göra distinktionen. Men varför väljer man då det längre ordet?
*Stintan*
Hos oss har vi aldrig använt "vart" utom där ordet hör hemma som t.ex. vart ska du gå. Vart är ju en förkortning på vartåt som är en fråga om riktningen som ditåt, neråt, uppåt egentligen.

Kanske är det dialektalt att använda vart istället för var men jag tycker att det låter slarvigt precis som när man använder en del andra ord felaktigt.
ninnisky
[quote name='Aqvakul' date='28-09-2008, 10:15' post='904997']
Allt fler säger "vart", när det rimligen borde heta var. För mig är det solklart: "Var" = läge, "vart" = riktning.

biggrin.gif
För mig är det lika solklart - men så länge inte ens lärare i svenskundervisningen talar om för barnen vad som är rätt eller fel - så får vi nog ha det kvar angry.gif På hemmaplan brukar jag försöka rätta till när någon säger fel.
Berith
Jag tror mej veta skillnaden på var och vart, så förhoppningsvis använder jag det rätt också. Aqvakuls "Var" = läge, "vart" = riktning var en bra komihåg. tummenupp.gif

I somras förekom en reklamfilm på TV där killen sa "Gör som oss! Åk till XXX!" Gör som oss...?? Kliade lika irriterande varje gång jag hörde det. thumbdown.gif
Pirum
"Gör som oss" skulle jag själv mycket väl kunna säga. Likaså slarvar jag nog mer med "vart" nu än jag gjorde förr. Skulle våga påstå att de flesta av mina språkliga förflackningar har tillkommit efter att jag lämnat grundskolan. Var överlag säkrare på språket i gymnasiet än jag är nu. Jag tror att det till stor del beror på att jag läser mycket mer felskriven text idag, då främst på internet.

Jag tycker för övrigt inte riktigt att det är skolans fel, eller ens uppgift, att lära oss (tal)språket - det ska främst föräldrar eller andra närstående göra. Vem vill ha tillbaks en skola som slår elevernas pekfingrar om de snackar alltför dialektalt exempelvis? Det som anses språkligt "fel" i vissa sammanhang kan vara helt korrekt i vissa dialekter.

Sen tycker jag ju iofs att det där med rättstavning, det ignoreras för mycket....och så bör man skriva mer i skolan - fast kanske utan att betygsättas då alltså. Jag störde mig som fan på att mina små essäer som jag skrev i svenskan betygsattes. Det var ju inte språket som främst betygsattes (eftersom jag menar att jag skrev korrekt och variationsrikt) utan mina åsikter, min fantasi, whatever.
Aqvakul
CITAT (Pirum @ 28-09-2008, 15:57) *
"Gör som oss" skulle jag själv mycket väl kunna säga. Likaså slarvar jag nog mer med "vart" nu än jag gjorde förr. Skulle våga påstå att de flesta av mina språkliga förflackningar har tillkommit efter att jag lämnat grundskolan. Var överlag säkrare på språket i gymnasiet än jag är nu. Jag tror att det till stor del beror på att jag läser mycket mer felskriven text idag, då främst på internet.

Jag tycker för övrigt inte riktigt att det är skolans fel, eller ens uppgift, att lära oss (tal)språket - det ska främst föräldrar eller andra närstående göra. Vem vill ha tillbaks en skola som slår elevernas pekfingrar om de snackar alltför dialektalt exempelvis? Det som anses språkligt "fel" i vissa sammanhang kan vara helt korrekt i vissa dialekter.

Sen tycker jag ju iofs att det där med rättstavning, det ignoreras för mycket....och så bör man skriva mer i skolan - fast kanske utan att betygsättas då alltså. Jag störde mig som fan på att mina små essäer som jag skrev i svenskan betygsattes. Det var ju inte språket som främst betygsattes (eftersom jag menar att jag skrev korrekt och variationsrikt) utan mina åsikter, min fantasi, whatever.

Förbaskat klokt uttryckt, kunde absolut inte sagt det bättre själv yes.gif
Magdis
"Vart är du" eller liknande är nåt jag aldrig skulle få för mig att säga, helt enkelt för att det låter så hemskt fel i mina öron. Häruppe kan man ju säga "vars är du" om man tycker det känns för kort med "var".

En annan grej som jag tycker ser ännu mer fel ut än "vart är du" det är "jag tycker med att det är konstigt" istället för att "jag tycker också att det är konstigt". Det är otroligt vanligt att unga personer skriver så, det har jag läst i olika forum tusentals gånger. Däremot har jag nog inte hört nån säga det. Det ser verkligen skitkonstigt ut.
HelenJ
Här i Skåne använder man inte "vart är du", jag hör det bara på TV. Där säger de det däremot hela tiden, t o m på nyheterna. Det retar mig varenda gång jag hör det!
Fågelvägen
Hm, "vart är du" är kanske Stockholmsdialekt? Här säger t.o.m. förskolefröknarna så.
Aqvakul
Språket förändras hela tiden, inte mkt vi kan göra åt det....
Berith
CITAT (Aqvakul @ 28-09-2008, 21:38) *
Språket förändras hela tiden, inte mkt vi kan göra åt det....

Men om inte vi som använder det kan göra nåt åt det, vem ska då göra det...??
Berith
Såg en tidningsrubrik idag - "Folk strömmade till festligheterna" - där jag tycker att det fattas ett till. "Folk strömmade till till festligheterna" borde det väl stå...? g.gif
Betty
CITAT (Fågelvägen @ 28-09-2008, 21:34) *
Hm, "vart är du" är kanske Stockholmsdialekt? Här säger t.o.m. förskolefröknarna så.

Mm, det tror jag med att det är. Här uppe i Norrbotten säger man ofta "Vars är du?" och "Vars ska du?" i stället för "Var är du?" och "Vart ska du?"

CITAT (Berith @ 29-09-2008, 08:15) *
Såg en tidningsrubrik idag - "Folk strömmade till festligheterna" - där jag tycker att det fattas ett till. "Folk strömmade till till festligheterna" borde det väl stå...? g.gif

Förstår hur du menar, men två till efter varann ser fel ut...
Azur
Själv har jag reagerat över att både "de" och "dom" ersatts av "dem".
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 29-09-2008, 13:22) *
Själv har jag reagerat över att både "de" och "dom" ersatts av "dem".

Det är egentligen "de" och "dem" som ersatts av "dom". Sen har "dom" hamnat i dålig dager och ersätts av bara "dem" vilket är helgalet. Tydligen anses det även fel att påpeka den delvis felaktiga användningen, tom i skolan. Inte konstigt att vi som vet hur det skall vara reagerar.
Huggorm
Som någon skrev är det kanske en generationsfråga det där med "var" och "vart". Jag visste inte ens att man skall använda "var" vid vissa tillfällen, och då är jag ändå hyggligt medveten om svenska språket. Jag använder nog "vart" alldeles för ofta blush.gif
Netha
Vart är du? Så himla fel!

Var är du?
Vart ska du gå? = Rätt

Vars ... har jag heller aldrig hört någon säga...
kanske är det specifikt för kusttrakten. g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon