Vi har fått rekommenderat häggmispel och prakthäggmispel när vi bett om förslag på större buskar/likn som ska passa våra behov på ett par ställen i trädgården. När jag googlat runt så tycker jag dock att höstfärgen känns alldeles fel för vad jag vill med vår trädgård. Den känns för illorange.
Vad ska jag kolla på för andra träd/buskar? Den ska vara någorlunda snygg året om. Och fungera som insynsskydd en stor del av året också. Annars får den gärna vara ganska neutral.
Förslag? Frågor?
Aqvakul
28-09-2008, 12:10
Hur höga buskar vill ni ha?
Får de var breda?
Blomningstid?
Jordmån och zon?
Ja, alltså... de ska väl egentligen motsvara häggmispeln och prakthäggmispeln då...
Vår zon är 3. Jorden är inte alltför djup eller bördig. Bitvis är det lämpligt att de blir som en högre häck, kanske 2-3 meter. På några ställen gärna runt 5 meter. Det var väl tänkt att bli lite buskageliknande, men varje enskild planta får inte bli _för_ bred, då får vi in och kapa. Blomningstid bryr jag mig inte om men det får inte vara för intensiva färger. (Är blommorna alltför tydliga ska de helst vara vita.)
Aqvakul
28-09-2008, 12:27
Om nu inte blomningen är särskilt viktig, men däremot insynsskydd och en vacker grundnyans, så kanske något vintergrönt kunde vara aktuellt. Idegran går ju att hantera nästan hur som helst.
Har tänkt tanken. Egentligen vill jag ha mest lövträd av olika slag i trädgården, och bara några enstaka barrträd/liknande. Helst vill jag heller inte ha barr då heller. Detta är på ställen med mycket barfotalek. Det kanske går att göra någon kombination med någon sorts tuja som kompenserar när det andra blir lite mer risigt och glest...
Viburnum
29-09-2008, 18:35
Amelanchier lamarcii " Prakthäggmispel" är ju helt fantastisk som solitär. Se också på en annan av mina favoriter Viburnum furcatum "Gaffelolvon". Se även på Philadelphus ´Mont blanc´,mmm doftar ljuvligt!!
Felicia M
29-09-2008, 20:20
Vad sägs om bambu? Något jag själv funderar på!
Aqvakul
29-09-2008, 20:35
CITAT (Viburnum @ 29-09-2008, 19:35)

Amelanchier lamarcii " Prakthäggmispel" är ju helt fantastisk som solitär. Se också på en annan av mina favoriter Viburnum furcatum "Gaffelolvon". Se även på Philadelphus ´Mont blanc´,mmm doftar ljuvligt!!
Absolut, tre fantastiska buskar!!!
CITAT (Felicia M @ 29-09-2008, 21:20)

Vad sägs om bambu? Något jag själv funderar på!
Min erfarenhet är att bambu skräpar enormt. Man harr bambublad överallt. Möjligen gäller det inte alla arter.
Tack för svaren!
Jag ska googla på dessa två, Viburnum.
Bambu har jag tänkt på. Kanske skulle passa väldigt bra. Dock är jag osäker på om vi har det för torrt. Hur känsligt är det egentligen? Om vi tar en relativt hög bambu, kanske den kan hänga ner och bilda en "koja" under (med mjuka "skräpiga" bambublad som matta...). Vi har några buskar där nu, där jag har klippt bort de understa grenarna så att de bildar en koja till barnen. Inte fel om den funktionen kan bevaras.
Kanske schersmin eller deutzia?
Tanjatall
02-10-2008, 12:37
Jag tycker att en körsbärbenved kan aldrig vara fel
Jo, körsbärsbenveden är i sig väldigt snygg... Jag vill dock ha något mindre färgsprakande.
Helst varken gult, rosa eller orange. (... eller blått, eller lila, ...)
Tack för ditt svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.