Elisabeth P
28-09-2008, 14:21
Jag vet inte om det är någon skillnad på dahlior.
D.v.s vissa benäms ju som sommardahlior och klarar inte övervintring. Men detta har jag hört bara är en myt och att alla dahlior bildar knölar som kan övervintras.
Jag har en stor hög med rejäl rotklump redan i våras när jag planterade ner den och sedan har jag två små låga som redan stog i kruka så om de har liknande rotklump vet jag inte.
Någon som kan reda ut begeppen för mig? Går det att övervintra alla typer av dahlior?
Margith
28-09-2008, 14:29
Det enkla svaret på din fråga är JA!
Alla dahlior bildar knölar som kan övervintras.
Elisabeth P
28-09-2008, 14:52
Okej, då hoppas jag bara att jag lyckas.

Vill de helst övervintras utan jord eller med jord?
Hej
Dom ska inte ligga i jord. Tas upp, klipp bort av bladen det som är kvar. Skaka av jorden ur rötterna. Läggs torrt, svalt, utspritt på dagstidningspapper i låga papplådor, typ fyrkantiga brödlådor med låga kanter. Så har jag gjort.
Hälsn Tepa
Eva 33c
28-09-2008, 23:06
"Sommardahlia" och "dahliaknölar" är samma art. Sommardahlia kallar man en dahlia som börjat sitt liv från frö samma säsong. Om man sår dahliafrö tidigt i januari-februari så blommar de redan första sommaren. De kommer också att bilda knölar under denna sin första sommar som man kan spara och året därpå är de inga "sommardahlior" länge. Nu har ju roten ett års "försrång" framför frösådda plantor. När man sår dahlior kan man aldrig veta hur blommorna kommer att se ut exakt. Dahlian är otroligt variabel. Med knölar blir resultate förstås exakt samma som tidigare år.
Oftast förvarar man sina dahliaknölar som tepa skriver. Men jag tror nog att det går bra att bära in hela krukan i frostfritt utrymme också, om man har plats till det. Men har man odlat dem direkt i marken så måste de ju tas upp. Sen ska man ha musfritt också, fjolårets dahliaknölar blev totalt uppätna av möss i min jordkällare.
Elisabeth P
30-09-2008, 17:46
Tack, då är det bara att börja gräva upp dem.
Skulle vara mycket spännande att prova egen frösådd av dahlior.
Någon som har över lite frö och vill byta/sälja till mig eller ochså kan jag skicka frankerat kuvert.
Vid ev byte har jag fått mängder av frön från krollilja, vilka jag omöjligt kan så alla. Kvaliten har jag dessvärre ingen kännedom om då jag som sagt fått dem. Kanske att jag har något mer i garaget, men det är nog tveksamt.
Har blivit helt såld på denna ljuvliga blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.