Mårbacka
28-09-2008, 16:40
Planterade 1 Amaryllislök för ungefär 1 månad sedan. Inget har hänt sedan dess, bara en massa blad har kommit upp. Jag har vattnat och ställt den vid fönsterkarmen... Men vad göra för att den ska sätta knopp?
Snigelhatare
28-09-2008, 19:02
Knoppen brukar komma innan bladen kommer. Jag tror att det är risk att du blir utan blomma i år. Hoppas någon annan svarar som kan mer och ger dig ett positivare svar än jag gör.
Aqvakul
28-09-2008, 19:17
måste tyvärr instämma med "snigelhatares" dystra profetia....
Fågelvägen
28-09-2008, 19:39
Mårbacka, om det var en nyköpt lök tycker jag du ska reklamera den. Oftast syns blomknoppen redan när man köper en amaryllis. Var det en lök du har haft vilande så kanske den behöver ladda upp med näring för nästa blomning.
Av mina julamaryllisar (ungefär 10 st vid dethär laget) är det varje år någon eller ett par av de mindre lökarna som ser ut att ta ett mellanår. Efter att ha vissnat ner, vilat sig några månader (torrt, i källaren) visar de gröna livstecken. Jag planterar om dem, vattnar osv. Sedan står de där med frodiga blad några månader, utan några blommor. Har inte hjärta att slänga dem... Jag har antagit att de behöver samla näring i löken innan de orkar blomma igen.
ingrid fuxwall
28-09-2008, 20:04
En av mina julamaryllisar har precis blommat klart - fyra vackra underbara blommor och nästa knöl är på väg. Får nog köpa nya om jag vill ha blommor till jul
Mårbacka
28-09-2008, 20:21
Oj, anade tyvärr inte att det skulle vara så illa!
. Ställ krukan varmt och ljust så kommer det snart en ny knopp!, och vattnar inte före knoppen kommer, efter kan du flytta till svalare stället , med sparsam vattna.
obs: jag hoppas att hon ska bli bra.
H:Bassam
Mårbacka
28-09-2008, 21:18
Som Fågelvägen säger, ska reklamera den imorgon. Men det blir nog lite svårt eftersom bladen är så stora och taniga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.