Full version: Nerium !
koja72
Hej !
Köpte en Nerium åt min syster som tack för en tjänst. Hon frågade hur hon skulle sköta den och ja...hur sköter man en Nerium ? Får skämmas, men jag vet inte hur man sköter blomman som jag gav bort thumbdown.gif
Ska den stå svalare på vinterhalvåret ? Ska den klippas ner ? Ska den ha näring ? Många frågor och jag hoppas att någon kan svara rolleyes.gif

Hälsningar Koja
Alexander-VG-zon3
skötsel av nerium -

Vår- I feb planterar man om den i en lätt jord ( till mina funkar det att blanda kogödsel,plantjord,mycket leca ) jorden får inte bli för blöt . sätt ut den när det på dagarna är runt +10c och tar in om frosthotar . placera den först i hlavskugga sedan vänj den till södersol .

Sommar - placerar den soligt och varmt efter att man vant den . ha den kvar ute även på natten när frosten är förbi . hål jorden fuktig ( men inte blöt ! ) . i Juni-aug börjar den blomma . man kan även klippa den i maj om man vill men den grenar sig villigt utan vår hjälp . ge den flytande näring från maj till aug en gång varannan vecka .

Höst - när det blir svalare vattnar man den mindre . skyddar den om det blir frost eller tar in den svalt under natten och ut på dagen . en del sorter får röda blad på hösten men det är normalt .

Vinter - ha den ute så länge det går men att den inte skadas av frosten ( dock finns det sorter som tål -12c utan att frysa ner , men det finns också sorter som dör vid -3c ) så bättre att ta in den innan frosten tar i på allvar . sedan ska den vinterförvaras svalt men ljust i en temp på +1c +15c , vattna efter temp alltså är det +10c ska den vattnas 10gånger under vintern . sedan i Feb börjar man om .
Biggan_
Tack Linus! Nu fick jag bra svar på en fråga jag inte hann fråga! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon