Hej !
Köpte en Nerium åt min syster som tack för en tjänst. Hon frågade hur hon skulle sköta den och ja...hur sköter man en Nerium ? Får skämmas, men jag vet inte hur man sköter blomman som jag gav bort
Ska den stå svalare på vinterhalvåret ? Ska den klippas ner ? Ska den ha näring ? Många frågor och jag hoppas att någon kan svara
Hälsningar Koja
Alexander-VG-zon3
28-09-2008, 17:54
skötsel av nerium -
Vår- I feb planterar man om den i en lätt jord ( till mina funkar det att blanda kogödsel,plantjord,mycket leca ) jorden får inte bli för blöt . sätt ut den när det på dagarna är runt +10c och tar in om frosthotar . placera den först i hlavskugga sedan vänj den till södersol .
Sommar - placerar den soligt och varmt efter att man vant den . ha den kvar ute även på natten när frosten är förbi . hål jorden fuktig ( men inte blöt ! ) . i Juni-aug börjar den blomma . man kan även klippa den i maj om man vill men den grenar sig villigt utan vår hjälp . ge den flytande näring från maj till aug en gång varannan vecka .
Höst - när det blir svalare vattnar man den mindre . skyddar den om det blir frost eller tar in den svalt under natten och ut på dagen . en del sorter får röda blad på hösten men det är normalt .
Vinter - ha den ute så länge det går men att den inte skadas av frosten ( dock finns det sorter som tål -12c utan att frysa ner , men det finns också sorter som dör vid -3c ) så bättre att ta in den innan frosten tar i på allvar . sedan ska den vinterförvaras svalt men ljust i en temp på +1c +15c , vattna efter temp alltså är det +10c ska den vattnas 10gånger under vintern . sedan i Feb börjar man om .
Biggan_
29-09-2008, 23:24
Tack Linus! Nu fick jag bra svar på en fråga jag inte hann fråga!