Krokodilen
Jag har en förmodligen vansinnig idé, men det vore så snyggt om det skulle gå att förverkliga. Jag vill plantera en storblommande blå klematis vid gaveln på huset ganska nära en björk. Jag vet ju att björkens rötter gärna vill stjäla vätskan från allt annat levande.

Hur långt från björken måste jag plantera klematisen?

Om jag vill ha den nära björken, vad tror ni om att gräva ner en riktigt stor plastkruka utan botten att plantera klematisen i, som barriär mot björkens rötter. Istället för botten på krukan skulle jag kunna ha sån där väv som man lägger i rabatter för att hindra ogräset från att titta upp. Fördelen med att göra så istället för att ha klematisen i en lös kruka skulle vara att den skulle kunna övervintra ute.
Gunilla T
Inget att rekommendera egentligen... clematis vill ha fuktig och näringsrik jord som dessutom innehåller kalk. Man brukar rekommendera en planteringsgrop om ca 50 djup och 50 bred.

Björkens rötter kan säkert sträcka sig 15 - 20 m från trädet, sugrötterna finns mest just vid utsidan av kronan där de får tillgång till vatten när det regnar.

Att sätta markduk i botten på krukan hjälper dessvärre inte, björkens rötter går igenom markduken.

Aqvakul
Det kommer att fungera hur bra som helst, under förutsättning att du tar död på björken.
Bassam
-- du kan plantera den bredvid björk stammen men gör avstånd mellan stammen och klematis 70cm, på grund att björk sugrot lång borta.
H:Bassam
Krokodilen
Haha, Aquakul. laugh.gif

Men om nu det där med värsta sugrötterna stämmer ska jag nog göra ett försök i alla fall, som Bassam föreslår. (Om jag nu inte drabbas av feghet och låter den bo i kruka istället.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon