emmsing75
Efter två helgers höstgrävande är en ny rabatt äntligen färdig, nu saknar bara växterna:-)
Vet inte riktigt vad jag ska ha än men vet at jag vill ha pioner och dessa är ju bra om man planterar på hösten. Så, har ni odlaiter tips på fina växter som passar bra ihop med pioner? De kommer att stå i sydöst läge med gunnebostängsel i bakkant och gräsmatta i framkant, jorden är tidigare lerjord men jag har grävt upp och försökt förbättra med mull, gödsel, lite singel oc matjord så förhoppningsvis är det hyffsade förutsättningar för de flesta växter. Skulle gärna ha nåt med fina bladfärger som bryter av mot pionernas gröna blad och gärna någonting som kompletterar pionernas blomstertid. Tacksam för alla tips på bra kompisar till pionerna (vet inte vilka sorter jag ska köpa än)
Gåsis
Jag har läst någonstans att dahlior är ett perfekt sällskap för pioner eftersom dom inte rotkonkurrerar och dessutom kan blomma hela sommaren. Det som är jobbigt är att man måste sätta dom varje år, men det finns en hel del trivsamma bladfärger.

/Åsa
renate
Jag föreslar ockå dalior,tänkte på hostor men de blir ja rejält stor(stor rotklump)Vill du ha blommor är dalior perfekt eller sommarblommor.Är du ute efter snygga bladkombinationer kan det vara snyggt med ett sirligt prynadsgräs av sorten Miscantus som får vackra vippor på hösten och är fin hela vintern,medan pionerna vissnar ner.
Viburnum
Varför inte vackra Allium gigantheum eller en annan Allium som kallas trumpinne. Så vackra, låååånga skaft med sprakande färger på blommorna.
Thé
Rosor är väl alltid trevligt? Riddarsporre och stormhatt bakom, kanske? En grej jag tror skulle vara fint, och som kanske är mindre vanlig, är att formklippa buskar bland pionerna. Det finns väl någon härdigare buxbom, tror jag, eller liguster?

Finns något fint zebragräs också, Miscanthus sinensis, vet inte hur härdigt det är.

Eller kanske något rödbladigt? Perukbuske?

Eller brokbladig benved? Det finns små buskar som blir som små klot, väldigt dekorativa.

Hmm, något förvirrat blev det här...
Ciczi
Mina pioner har fått förgätmigej runt fötterna. Blommar sååå fint på våren. Inte världens bästa bild men ändå ett litet exempel på hur det kan se ut.

mvh Ciczi
emmsing75
Dahlior ska jag nog ta och sätta mellan pionerna i sommar och kanske förgätmigej eller nåt rödbladigt vid fötterna. Bakom kan nog ett par jätte kirgislök få blomma, med andra ord tycker jag tipsen jag fick var väldigt bra. Tar dock tacksamt emot flera, nån kanske har nåt bra tips på marktäckare vid fötterna på pionerna. Jag är lite inne på alunrot för att få en kontrast mot de gröna bladen men vet inte riktigt. I anslutning har jag satt en rose de rescht också nu men har fortfarande relativt stor yta kvar att fylla upp. Tänker mig att betongingen på blommningstiden ska vara vår/mitt i sommaren men vill gärna ha nåt som ser lite fint ut på hösten också då det är ett ställe där man går förbi precis hela säsongen. Är lite inne på dagliljor och irisar men de blommar ju ganska tidigt och skulle behöva ha in nåt som är fint på hösten.
renate
Jag har några alunrot i mina pionrabatter men de kommer inte till sin rätt under de stora pionerna,snyggt är nätnäva G 'Philippe Vapelle' den blommar med blåa blommor och har ett vackert bladverk.Allium går bra med.Däremot rekommendera jag inte rosor,de konkurera för mycket mot varandra.Heller inte en för tät plantering då kommer pionerna inte till sin rätt,de har ja ett vackert bladverk när de inte blommar.För många olika växter ger lätt ett plottrigt intryck.Vill man ha en pionrabatt är det snyggt med ett fåtal växter,eller så kan man ha en och annan pion i rpeennrabatten.Jag har båda delar.
Lady Hamilton
Jag har mina Pioner planterade tilsammans med Vallmo, Jätte Allium, perenn prästkrage "Crazy Daisy" och Rudbeckior för jag vill slippa hålla på att gräva runt Pionernas rötter och för mig har det fungerar väldigt bra
Gåsis
Jag planterar varje år Prins Gustavs Öga runt fötterna på mina pioner. Liten, låg och underbar blå färg. Blommar nästan hela sommaren och är ettårig. Kanske den vore ett alternativ till alunrot. På våren blommar små påskliljor där som går fint till pionknopparna. Jag gillar egentligen inte ettåringar men i min pionrabatt är dom oumbärliga eftersom dom blommar hela sommaren till skillnad från perenner. Digitalisen låter jag fröa av sig vilt i pionrabatten tillsammans med pionvallmo. Vill du ha kontrastfärg kanske bataten eller vad den nu heter kan vara ett alternativ. Jag har inte testat den men tycker den är fin på bild. Kanske någon vet bättre precis vilken växt jag menar.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon