lisa_klump
Hej, jag har sått slingerstormhatt inomhus och skulle nu efter 2 veckor bära ut sådden eftersom det stod på påsen att de skulle köldstratifieras.
Jag har sått de i små jordhögar på ett fat och hade tänkt lägga ner de direkt i rabatten. Men nu har tre av fröna redan börjat gro! ohmy.gif Tror ni att de dör och inte återkommer om jag bär ut dem nu? Är det kanske bättre att plantera de i krukor och låta de stå inne på fönsterkarmen över vintern?
Alexander-VG-zon3
jag hade hellre satt dom ljust men svalt ca +10c +15c . att sätta ut dom dödar nog dom om det blir frost och att ha dom inne mörkt i rumsvärme funkar inte heller .
lisa_klump
Ok tack för svar! Jag har bor i lägenhet (markplans med trädgård) och har ingen plats med de temperaturerna.. Står de på fönsterkarmen är det ju inte mörkt, men du menar kanske att det blir mörkare tider och att ljuset inte räcker till då? Kanske är bättre att bära ut de och hoppas att frosten dröjer då?
Alexander-VG-zon3
jag vet inte hur dom klarar ev frost . med tanke på litet rotsystem som inte har ''vuxit'' till sig för att klara en vinter .

ja menar att ljuset blir mörkare nu i höst och vinter och har du då varmt inne så dels får dom ohyra och dels blir långa rangliga(ljusa/vita i färgen) plus så är det risk att dom ruttnar vid stambasen .

har alla från grott ? såfall kan du ju sätta ut dom som inte grott . och prova sätta 2ute och en inne av dom som grott .
Gåsis
Det kan vara så när man sår frön som behöver stratifieras att ett fåtal gror inomhus om dom får stå så länge som två veckor. Jag skulle offra dom tre små groddarna, ställa ut resten av fröerna som sen gror till våren. Behåller du dom inne kanske det inte just gror mer än tre, ställer du ut dom kan man hoppas på att resten av fröerna gror efter köldperiod.

/Åsa
lisa_klump
Ja jag följer nog era tips och ställer ut sådden. Kanske sparar ett groende frö inne som "flaxss" föreslog. Nästa gång ska jag stratifiera kortaren tid, en vecka kanske. Även om det står 2-3 v på påsen... Tack för era svar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon