Dingovalle
28-09-2008, 20:36
Jag försöker läsa på angående kalkning, men jag blir inte så klok. I trädgården är det ganska lerig jord, men i rabatterna är jorden välblandad. Vill gräsmattan ha kalk?
Jag har ett par rabatter med hosta och ormbunkar, vill de ha kalk? Jag har flera stora krukor med olika typer av japanskt gräs. Vill de ha kalk och i såna fall när?
Hur mycket, är det en god idé att blanda lite i vattenkannan?
Piccante
28-09-2008, 21:26
Läser man på kalksäckar så ska allt kalkas jämt och ständigt ungf (finns kanske lite egenintresse i det budskapet). Lerjord är praktiskt taget aldrig sur då lera innehåller mkt mineraler och många är buffrande (motverkar det sura) och lera kan även lokalt innehålla mer eller mindre kalk.
Om man inte bor i en ovanligt hårt försurningsdrabbad del av landet så är ofta kalkbehovet inte så stort.
Har man sandjord, är det lämpligt att kalka gräsmattan med trädgårdskalk. Lerjord kalkar man ALDRIG!
Däremot kan man behöva kalka med Dolomitkalk till prunusar(ex: körsbär, plommon, persika), för att stärka dem mot diverse svampangrepp.
Aqvakul
29-09-2008, 08:29
Fast hur många använder "miljövänliga" Algomin att gödsla med?
Det innehåller inte mkt gödsel, men väldigt mkt kalk!
Solstorm
29-09-2008, 08:38
CITAT (Aqvakul @ 29-09-2008, 09:29)

Fast hur många använder "miljövänliga" Algomin att gödsla med?
Det innehåller inte mkt gödsel, men väldigt mkt kalk!
Nu blev jag snopen. Innehåller inte det mycket gödsel? Jag vet ju att man kalkar samtidigt när man använder det men jag har aldrig tänkt på att det skulle innehålla mindre gödning. Vill minnas att det är ganska dyrt också.
Nån som vet vad det egentligen är för alg som algomin görs av?
Jag misstänker det görs av märl, och i så fall är det inte särskilt miljövänligt (märl är en mycket artrik och hotad naturtyp).
Piccante
29-09-2008, 10:06
algomin görs väl av någon Characeae va? För det är väl bara de algerna som lagrar in kalk.
Piccante
29-09-2008, 10:36
kollade på algomin.se
"MILJÖFAKTA
Algomin gödsel baseras på döda rester av algkalk Lithothamne, ett KRAV-godkänt produktionshjälpmedel. Den skördas på grundflak i Atlanten utanför Bretagne. Myndigheterna tilldelar kvoter på speciella områden, en garanti för miljön. Eventuella tillsatser i form av kväve, fosfor och kalium är av långsamtverkande slag hämtade i naturen."
"Algomin AB är miljöcertifierad enl. ISO 14001:2004 och Algomin® är miljödeklarerat enl. ISO 14021. Vi strävar efter ständiga förbättringar."
Haha, japp, det är
Märl.
En hotad och extremt artrik biotop, listad i EU's habitatdirektiv.
Piccante
29-09-2008, 13:02
CITAT (Azur @ 29-09-2008, 13:28)

Haha, japp, det är
Märl.
En hotad och extremt artrik biotop, listad i EU's habitatdirektiv.
hm... skumt att franska myndigheter ger tillstånd då för skörd av dessa alger då man inte kan betrakta dem som förnyelsebara?
Miljöhänsyn väger ännu lättare i havet än de gör på land.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.