Full version: Höstgräva landet
bandin
Hej på er!

Hur tar man på bästa sätt hand om köksväxtlandet inför vintern? Har skördat det sista nu så marken är bar. Ska man gräva eller inte gräva, gödsla el. inte gödsla, täcka eller inte täcka?

Tack på förhand!

Bandin
Ingrid på Västkusten
Vart bor Du? Jag höstgräver aldrig då jag gödslar på våren (vänder snabbt ner) samt odlar i upphöjda bäddar. Däremot så täcker jag det 'färdiga' landet med gräsklipp och löv så får det sova till våren.

Måste erkänna att höstgrävnning förstår jag mig itne på riktigt. Javisst om man har hemskt lerig jord och måste förbättra mycket i starten - men annars så tror jag mer på att tillföra mer å mer kompost och annat 'gott' så ger det sig :-D

Dessutom är ju jorden blöt och tung och det är klafsigt etc.....nej - jag spar mig - kånka gödsel uppför berget lägger jag mina krafter på!

Hälsar ingrid
Madeleine1
Hej!

Vet inte om det finns några "måsten" eller rätt och fel, det är väl lite vad man tycker och i vilket skick trädgårdslandet är i. Jag täcker mitt trädgårdsland med gräsklipp i princip hela sommaren och hösten och ev. vänder jag ner gräset lite ytligt till våren. Men vänder upp och ner på det helt gör jag inte. Har fått en uppfattning att det är bättre att låta maskarna vara i fred och "motionera" dem lite med gräsklipp. Hos mig växer det så det knakar så det verkar funka här i alla fall! biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Nej - precis - måsten och rätt å fel - vi bor ju i ett avlångt land och har en himla massa olika jordar ...själv tänker jag ibland hur mkt jobb man kunde spara sig om man var lite kritisk till alla råden i böckerna såsom just att landena skall höstgrävas regelbundet etc etc. Tänk så mkt energi som läggs på att köpa och kånka säckar med ussel torvjord som skall förbättra ens egna 'äkta' jord!

Jag tror mer på krafsning och snabbvändning jag och så mkt organiskt material - det fungerar för mig,

Hälsar Ingrid
bandin
Hej!

Jag bor i zon tre, tror jag ( wub.gif ler generat, Södra Stockholm). Till saken hör att bland det bästa jag vet med trädgårdspysslandet är att gräva och gräva, härlig jord är snäppet bättre än själva skörden... Läste dock i någon bok om ekologisk odling att man kan förstöra landet snarare än förbättra det genom att höstgräva...

Får jag blanda ned lite halvbrunnen hästgödsel nu, det tillför ju lite mullämnen och sätter kanske fart på förmultningen om jag blandar med lite kolrikt material?

Tack för hjälpen!
Ingrid på Västkusten
Klart Du får - fast det gör väldans liten nytta förutom att förbättra lite 'textur' - den gör alltså mer nytta på våren!
Varför inte köra den i en trädgårdskompost - blanda den med lite halvvissna örter gräs och annat rens ifrån trädgården åsså vänd ner 'klabbet ' på våren istället? Tacka nej till stallgödsel för att et är höst tror jag inte på ;-)))
alla chanser skall och bör utnyttjas ;-))))

Hälsar Ingrid
Bettson
Jag skulle nog tro att det beror på vilken jordart.
En lera skulle jag själv höstgräva. Gärna med naturgödsel för att lätta upp strukturen. En lera fryser upp under vintern. Man kan beskriva det som att det bildas långa hål ungefär som sugrör i lera. Dessa kapillärrör suger upp vatten. Under vintern frostsprängs dessa och leran får en bättre struktur. Har man upphöjda bäddar kan man se att jorden är högre på våren än på hösten dvs. porösare och innehåller mera luft. Därför skall man på våren bara bearbeta ytskiktet för sådd så att man inte bankar samman leran igen. Tyvärr passar leror bara för grönsaker ovan jord.Men då är de inte så dumma.

Lättare jordar kan man lika gärna vårgräva. Då bevaras näringsvärdet i gödseln bättre. Se upp bara så att det inte är dåligt brunnen gödsel eller mycket stor halminblandning. Då hinner det inte multna.

Om man förbättrat sin jord i en massa år och har fin struktur, har grävt det djupt någon gång och väljer att täckodla och ha ett gott microliv med maskar gräsklipp och annat så är väl det en kanonmetod. Men då skulle jag själv vilja ha en fet välblandad näringsrik jord att starta med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon