Full version: köttätare
boxer2
man måste ju akta fingrarna när man handskas med köttätare, men hur gör man då när man måste omplantera dem?
Solstorm
Man tar inte i de delar där de smälter maten. Stoppar inte in fingrar i trumpeter och kannor, det kan ge frätskador.
boxer2
CITAT (Solstorm @ 29-09-2008, 10:09) *
Man tar inte i de delar där de smälter maten. Stoppar inte in fingrar i trumpeter och kannor, det kan ge frätskador.

men sorten Sileshår äter ju med hela bladet och då kan det va svårt att inte vidröra.
Alexander-VG-zon3
så himla farliga är dom inte . du hinner garanterat plantera om dom innan den har ''tat'' ditt finger . du kan lugnt ha kvar ditt finger på bladet en bra stund innan du märker nåt .
boxer2
CITAT (flaxss @ 29-09-2008, 13:10) *
så himla farliga är dom inte . du hinner garanterat plantera om dom innan den har ''tat'' ditt finger . du kan lugnt ha kvar ditt finger på bladet en bra stund innan du märker nåt .

läste på nätet om dem att man skulle akta fingrarna.
Alexander-VG-zon3
CITAT (boxer2 @ 29-09-2008, 12:34) *
läste på nätet om dem att man skulle akta fingrarna.

ja då skulle inte jag ha några fingrar kvar då så många gånger som jag rört bladen . har haft mina fingrar på bladen nu i 10min på min Sileshår jag lever än utan skador ,, hade jag inte blivit uttråkad så hade jag haft kvar fingrarna på bladen en längre tid .
boxer2
CITAT (flaxss @ 29-09-2008, 14:17) *
ja då skulle inte jag ha några fingrar kvar då så många gånger som jag rört bladen . har haft mina fingrar på bladen nu i 10min på min Sileshår jag lever än utan skador ,, hade jag inte blivit uttråkad så hade jag haft kvar fingrarna på bladen en längre tid .

funderar på att köpa en, hur stora blir dom?
vad gör man om det inte finns insekter den kan äta?
Piccante
CITAT (boxer2 @ 29-09-2008, 14:25) *
funderar på att köpa en, hur stora blir dom?
vad gör man om det inte finns insekter den kan äta?

de måste inte ha insekter att äta, det är "nödproviant" för växter växter som lever i näringsfattiga miljöer.
boxer2
CITAT (Markus_H @ 29-09-2008, 14:50) *
de måste inte ha insekter att äta, det är "nödproviant" för växter växter som lever i näringsfattiga miljöer.

kan den svälta ihjäl om den inte får mat?
Piccante
nja de svälter inte ihjäl trots allt så kommer växters energi från sol och luft till största delen.
Sonny

Syrran hade en dansmus i sitt rum och en köttätande växt på fönsterbrädan. En dag var dansmusen borta. Vi trodde den rymt - tills växten satte igång och frodas som aldrig förr... Fruktansvärt!

(bara skojja :-) )
Kee
Det är väl främst enzymer som bryter ner födan dessa växter ska tillgodogöra sig? Jag gissar att det krävs, för att de ska funka, en omgivande vätska samt en hel del tid. Vet att många köttätare har "antiseptiskt växstaft" för att födan inte ska hinna mögla innan den kan tillgodogöra sig, så det tar nog en del tid innan allt är nedbrutet...
Sofiia
Åtminstone på pinguiculan tar det låång tid innan t.ex. en sorgmygga bryts ned. Har hällt vätskan från en kanna över fingrarna och än finns dom kvar rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon