mollys_matte
Har några äppel träd på tomten.
När vi flyttade in förra hösten gjorde jag inget alls åt dem, men har synat dem och insett att de är ganska konstigt klippta tidigare och skulle behöva en ordentlig översyn.
Jag är inte så jättebra på detta med beskäring (eller, är iallfall väldigt osäker) och nu känns det som att jas månaderna ju är slut...
Skulle behöva klippa dem nu, men vet inte om det är försent? Hade kansek tänkt be min farfar som är duktig, men tror inte de har tid att komma hit ännu på ett par veckor.
Törs man ge sig på dem själv? Det är ju rikigt gammla träd...
KURT
Har man aldrig beskurit förut, och skall korrigera träd som inte blivit, eller blivit felaktigt beskurna, så utgör det inte någon bra kombination. I södra Sverige kan man nog beskära även lite in i oktober, annars kan man gärna vänta till nästa år, och dela upp det så att man beskära både på våren och under JAS.
Jan af Lisö
Låt någon duktig/professionell göra jobbet, så kan denna även bedöma om en höst- eller vårbeskärning bör göras.
Sommartorparn
Ett träd far inte illa av att man hoppar över beskärning i ett par år. Däremot kan det fara illa om du börjar panikklippa nu.

Jag säger som dom andra, låt någon som kan beskära de första åren, så kan du sedan själv hålla efter´sedan. Men varning, det är inte alla som säger att dom kan, som verkligen är duktiga. Jag har sett exempel på så kallade beskärningsexperter som hårdbeskär träden så att det blir en massa vattenskott sedan. Varsam beskärning så mår trädet bäst. Du har väl sett Cilla's hemsida?
blomkronan
Min vän beskär sina träd bara på våren, det har fungert bra för henne, dom ger ändå massor med frukt. Så du kan lunkt vänta... som dom andra säger //Mari
Bassam
Om du vill få bra frukt hämta någon expert för att beskära.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon