Några av klematisarna har fått en vitaktig beläggning på bladen, det påminner om mjöldagg som begoniorna ofta får, kan klematis drabbas av det också och hur får man bort det i såna fall, eller är dom dödsdömda?
Finn Klematis
29-09-2008, 11:04
Hej!
Det är mjöldagg. Dom är inte dödsdömda. Bekämpas genom besprutning,
med svamp och mögelmedel. Gödsla och vattna nästa år. Friska plantor
klarar sig bäst.
Det har varit ovanligt mycket svamp och mögel i år.
Mvh.
Finn.
Tack för svaret.
Vad är det för medel man använder, namn t.ex. eller är det något man blandar hemma?
Förlåt mig för alla dumma frågor, men jag är nybörjare på just klematisar
Finn Klematis
29-09-2008, 11:20
CITAT (Pia L @ 29-09-2008, 12:10)

Tack för svaret.
Vad är det för medel man använder, namn t.ex. eller är det något man blandar hemma?
Förlåt mig för alla dumma frågor, men jag är nybörjare på just klematisar
He!!
Det finns medel att köpa.
Jag blandar 8 l.vatten 2 l. lättmjölk och en flaska atamon.
Mvh.
Finn
Hej Finn , har just varit i tråden om gula blad, och du sa att jag skulle titta här..Du vet inte vad Atamon innehåller ?? Jag tror iinte att vi har det medlet här nere. Jag köpte ett puver för nåt år sedan som skuöle vara bra till svamp. Har inte asken här just nu, men jag har en känsla av det innehöll koppar eller någon annan mineral..Kan det vara samma tror du ??
Det finns ett medel som heter Kumulus, ett pulver som blandas i vatten från Bröderna Nelsons, det är 80% svavel och kan användas till rosor, klematis, grönsaker mm. det tål regn. Klematisen Etoile Violett kan få mjöldagg här så ibland sprutar jag den vår, sommar, det fungerar utmärkt.
Atamon är ett medel man använder till att konservera bl.a saft/sylt, finns där du handlar mat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.