dalkullan
29-09-2008, 10:56
hej alla!!
för en stund sedan hörde jag en ganska kraftig smäll från vår altandörr i vardagsrummet. gick dit och tittade och såg då flera "fläckar" mitt på glaset i dörren. när jag tittade ut på altanen så såg jag en ganska stor fågel som satt på en av bjälkarna till altantaket. den satt stilla men andades ganska snabbt, troligtvis lite chockad över flygturens abrupta slut...
jag tror att det är en fasanhona, men är inte säker. för flera år sedan hade vi ofta besök av fasaner här kring huset, men på senare år har vi inte sett till dom.
jag tog några bilder, men det blev inte speciellt bra. provar ändå att lägga in en här för att få hjälp med artbestämningen.
kan någon hjälpa mig?
tack på förhand!!
Myosotis
29-09-2008, 12:55
Det är en JÄRPE!! Grattis! Hoppas den mår bra nu.
dalkullan
29-09-2008, 13:24
tack myosotis!! det var för mig en ny fågel här hemma!! men jag har nu tittat på andra bilder av järpar på nätet, och det stämmer ju att det är en sådan. tack än en gång!!
P.S. den flög iväg när jag öppnade altandörren, så det verkade inte vara något fel på den.
Myosotis
29-09-2008, 13:39
Glömde skriva ett det är en hanne. Järpar är extremt stationära fåglar vilket innebär att de finns därute i skogen hos dig. Kolla i fuktiga stråk där det växer al. Om du lär dig deras läte, en tunn men genomträngande vissling, kan du nog hitta dem lättare.
Och hade det varit en fasan så kunde det varit idé att vrida nacken av den, men en enda järpe ger inte mycket mat! Det skjuts ca 10 000 järpar/år.
dalkullan
29-09-2008, 14:23
inte hade jag velat vrida nacken av en fasan...de är så roliga när det traskar runt huset, även om det är ett tag sen det hände nu. tack för tipsen om hur man lättare upptäcker järparna. jag har nog hört den utan att veta vad det har varit. vi har mycket fågelläten här omkring...men jag öär inte så duktig på att tyda dem,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.