Full version: Spannmålsmysterium
Christa
Hej!

Nu behöver jag er hjälp! Jag har inga antikroppar mot gluten men jag mår inte bra av spannmål. Har fått för mig att jag tål kokt dinkel bättre än rå men vill inte prova igen på ett tag eftersom jag blev så vissen när jag försökte återinföra spannmål.

Är det någon som känner till om det brukar vara lättare att tåla kokt än rå spannmål?

Jag provade Alf Spångbergs hälsogröt och det funkade bra. Dock är jag inte helt säker på om den skulle göra det i längden.

Jag bakade fint surdegsbröd på enbart fullkornsdinkel men det mådde jag inte bra av.

Havregrynsgröt går bra om jag kokar 1 dl havregryn men inte om jag kokar 1,5 dl.

Det är så knöligt att inte kunna äta bröd. Vi är mycket ute i skogen och då behöver jag ha matsäck med mig. Har ni inga tips när det gäller ovanstående så kanske ni har tips på spannmålsfri matsäck. Glutenfritt är inget alternativ eftersom det ofta innehåller snabba kolhydrater och det tål jag inte alls.

Om någon känner till något glutenfritt bröd med lågt GI så är det i och för sig också intressant att prova.
Magdis
Hmm. g.gif Är du riktigt säker på att du inte är glutenintolerant ändå? Ibland visar ju inte blodprovet nånting, särskilt inte om man kanske har undvikit att äta gluten innan för att man mått dåligt av det. Ett prov från tarmen ger ett säkert svar.

Det finns nåt som heter veteallergi som är en annan sak än glutenintolerans, men du mådde dåligt av havre också? Ren havre, alltså havre som är garanterat fri från kontimation av andra spanmål brukar gå bra att äta när man är glutenintolerant.

Om man bakar glutenfritt bröd på grov glutenfri mix blandat med bovete (som är glutenfritt) så borde det nog bli lite lägre GI.
Monica M zon 4
Min jobbarkompis har testat om han är glutenallergiker men testerna visar inget. Nu har han själv kommit på att det är rågmjöl han inte tål. Så länge han äter bröd bakat på vad som helst utom rågmjöl så mår han ok. Hoppas du kan finna nån lösning på ditt problem.
Netha
CITAT (Christa @ 29-09-2008, 12:13) *
Havregrynsgröt går bra om jag kokar 1 dl havregryn men inte om jag kokar 1,5 dl.

Då kanske du ska hålla dig till den mindre portionen.
Kanske är det magen som säger ifrån att portionen är för stor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon