|
Åsa, mälardalen zon 2
29-09-2008, 12:00
Ni som missade dokumentären om Monsanto igår kväll, missade något ganska intressant. Det verkar inte som om dokumentären går i repris, men man kan se den på Svt:s hemsida http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1256083Jag känner mig ganska glad att jag aldrig köpt sånt som Roundup och på det viset sponsrat företaget som verkar ha ganska rymligt samvete de har ju medverkat till händelser som både dödat och gjort människor sjuka, och de verkar inte vilja ta ansvar för detta.
Bra att de görs, men man kan göra såna där dokumentärer om alla kemi/läkemedelsbolag, inklusive Astra. De är alla genomcyniska, skiter i miljö och människor, och 100% inriktade på vinst. Astra t.ex. köpte och begravde forskning för att skydda sin medicin Losec. Det är mycket mindre lönsamt att bota magsårspatienter med en tiodagars antibiotikakur än att dämpa symptomen genom att äta losec i åratal.
Precis, Åsa! Helt förfärligt, när man inser innebörden av deras agerande! Törs bara inte tänka på vad det kommer att innebära i framtiden, för världens alla grödor och vegetation, när de redan nu lyckats infiltrera sig så totalt i de fattiga jordbruksländerna! Eftersom deras genmodifiering sprids med pollen... Som bevisades med majsen i Mexico.
Bommullsfröerna i Indien; som nu bara finns i den genmodifierade varianten i vissa delar av Indien, the suiscide-seed! Pga av Monsantos försäljningsteknik och övertagande av de flesta bommullsfröleverantörerna! Helt förfärligt, blev helt mörkrädd när jag såg dokumentären!
Rekommenderar ALLA att se den! Lovar att ni får er en rejäl tankeställare om vad som sker utanför er egen lilla täppa...!
Azur; nu handlade tråden inte om vilket kemi-företag som helst; utan om Monsanto! Och vad deras gen-modifierade grödor egentligen innebär, med patent, liscenser och kostnader för matproduktionen över hela världen snart...
Som sagt; SE DOKUMENTÄREN! Om ni törs...!
Kram!
Pja, jag skall se dokumentären då.
Piccante
29-09-2008, 19:49
Dois, monsanto är som vilket kemiföretag som helst. Tro inte att de andra är bättre. BASF hade samröre med nazisterna, Union carbide ägde fabriken i Bhopal, BT Kemi i Teckomatorp orskaade skandal och Svalöf- Weibull dominerar i Sverige när det gäller fältförsök med genmodifierade organismer.
Hej Markus!
Nu handlar inte tråden om några andra företag! Utan om just Monsanto! Skulle kunna vara vilket annat företag som helst, men innebörden är densamma:
Tråden handlar om en dokumentär på SVT som visar, på djupet, för oss vanliga dödliga med våra små täppor och trädgårdar, om vad som pågår långt över våra huvuden och våra förstånd!
Och är då inte en aktuell dokumentär om odlingen ute i världen på sin plats på ett trädgårdsforum som detta???
Var det verkligen inga fler postare här som såg denna dokumentär i söndags, och reagerade med fasa över vad som pågår därute? Skit samma vad företaget heter; det är ju fenomenet som är the issue!
Piccante
29-09-2008, 21:26
CITAT (Dois @ 29-09-2008, 21:26)  Hej Markus!
Nu handlar inte tråden om några andra företag! Utan om just Monsanto! Skulle kunna vara vilket annat företag som helst, men innebörden är densamma:
Tråden handlar om en dokumentär på SVT som visar, på djupet, för oss vanliga dödliga med våra små täppor och trädgårdar, om vad som pågår långt över våra huvuden och våra förstånd!
Och är då inte en aktuell dokumentär om odlingen ute i världen på sin plats på ett trädgårdsforum som detta???
Var det verkligen inga fler postare här som såg denna dokumentär i söndags, och reagerade med fasa över vad som pågår därute? Skit samma vad företaget heter; det är ju fenomenet som är the issue! Men det är precis det jag menar att fenomenet är inte unikt för monsanto. Trenden är att läkemedels och kemiföretag köper in sig i växtodlingsföretag så att de kontrollerar hela kedjan från frö till gödningsmedel och kemikalier. Monsantos pesticider som Round up är skräddarsydda för round up-ready (genmanipulerad) så att bonden måste köpa både utsäde och gift från samma tillverkare. Men de övriga bioteknikföretagen är inte ett dugg bättre. Svalöf-Weibull är ledande i norden på bioteknikområdet och de säljer även jord, fröer etc. Själv såg jag bara delar av dokumentären men jag tänkte se hela på nätet när jag har tid och hoppas att fler ser den.
Gunilla T
30-09-2008, 10:40
Tack Åsa för informationen - missade tyvärr programmet men skall försöka ta igen det. Hoppas att många andra här också vill se vad företag som Monsanto egentligen sysslar med.
Jag har aldrig och kommer heller aldrig att använda hormonpreparat och gifter i trädgården och inte heller kommer jag att sponsra Monsanto i något avseende där jag medvetet kan välja.
Visst, det är säkert så att girigheten tar över förståndet och det är många som handlar oetiskt på alla sätt. Snart har vi kanske inte ens möjlighet att välja bort genmanipulerad mat och mediciner kommer vi alltid att behöva.
M
Gunilla T
30-09-2008, 10:45
Oj, vad hände? Meddelandet for iväg innan jag hann skriva klart.
Fortsätter..
Men vi behöver inte Roundup i våra trädgårdar, vi kan ff göra ett val när det gäller bekämpningsmedel.
Christer i Falköping
30-09-2008, 10:48
Såg programmet, men det kom ju inte fram någon ny information. Gammal skåpmat egentligen. Läser man bara dagstidningar och lyssnar på nyheterna vet man redan om allt det där som sades i programmet. Visst undrar man hur folk i sådana företag är funtade egentligen. De kan ju bara ledas av personer utan någon som helst empatisk förmåga. Christer.
Edit: stavar som en kratta :-)
Banne mig, nåt stort var det tydligen... Större än vi kan ana kanske...?!
Sveriges Television sänder ju Dokument Utifrån på söndagar, med repris i Kunskapskanalen följande lördag kväll. Normalt alltså. Eftersom denna repris inte fanns i tablån, mailade jag och frågade om repris-datum 29/9. Har fortfarande inte fått svar.
Råkade då snubbla in på denna svenska konsument-sajt idag, och läser följande:
"Monsantos värld" Filmen "Monsantos värld" i SVT2 gick den 28/9 kl 22:00. Det utlovades en repris till den 5/10 samt att man skulle kunna se den på SVT Play. Inget av detta fungerade och vi frågade SVT och fick följande svar: ”SVT har för närvarande inga planer på att reprisera detta program."
Vi har våra misstankar. En arg tittare har signalerat att Monsanto har bemött kritiken på sin hemsida. Gå in och läs vad de skriver. De följer tydligen sin stategi att fortsätta att göra bort sig, men döm själv.
Inlägget är från: www.konsumentsamverkan.se
Vet tyvärr inte hur man länkar direkt, men gå gärna in på sidan. Kunde inte heller kopiera Monsantos sida (mysko?) med den bemötta kritiken, men på sidan finns direkt-länk att klicka på.
Det här låter ju värre än värst! SVT, den oberoende kanalen!, under pressure??????
Jan Lindgren
07-12-2008, 16:07
Hej! Ett litet tillägg i bebatten om Monsanto. Det har påståtts att Monsanto drivit indiska bönder till självmord. Nu har det gjorts en undersökning om beskyllningarna. International Food Policy Research Institute komstaterar att själmordsfrekvensen bland indiska bönder inte ökat efter 2002 då GMO-bomullen infördes. I två bomullsodlande delstater har självmordsfrekvensen minskat kraftigt sedan 2002. Den genmodifierade grödan har överlag gett större avkastning och bättre inkomster än sin konventionella motsvarighet. Källa: ATL 081205
Det är intressant att liknande positiva resultat har visats i kinesisk bomullsodling. Där har man också observerat färre sjukdomsfall på grund av fel användning av växtskyddsmedel. Källa: Scientific American
henriks
07-12-2008, 16:38
CITAT (Jan Lindgren @ 07-12-2008, 16:07)  International Food Policy Research Institute Vem / vilka ligger bakom? I princip vad som helst går att bevisa / dölja med statistik, därför är det viktigt att veta vem som beställt och betalat för en viss undersökning jag vet inte - men jag kan ju misstänka
Jan Lindgren
07-12-2008, 19:20
Hej Henriks! Håller helt med dig. Det gäller dock båda sidor. Sedan kan man alltid fundera om det är rimligt att GMO är orsaken eller helt vanliga strukturella problem som många småbrukare i alla länder råkar ut för. Vi har haft samma svåra omställning av jordbruket i Sverige men här har vi inte haft ockerräntor på över 30 % mer än några månader. MVH Jan Lindgren
Jan Lindgren
07-12-2008, 19:26
Hej! Sökte lite på nätet. Rekommenderar alla att göra sammaledes för att kolla trovärdigheten på organisationen. MVH Jan Lindgren
henriks
07-12-2008, 20:35
CITAT (Jan Lindgren @ 07-12-2008, 19:20)  Hej Henriks! Håller helt med dig. Det gäller dock båda sidor. Sedan kan man alltid fundera om det är rimligt att GMO är orsaken eller helt vanliga strukturella problem som många småbrukare i alla länder råkar ut för. Vi har haft samma svåra omställning av jordbruket i Sverige men här har vi inte haft ockerräntor på över 30 % mer än några månader. MVH Jan Lindgren Visst, det gäller båda sidor, men håll med om att om man upptäcker en icke vinstdrivande miljörörelse av något slag bakom en utredning, är den i alla fall något mer trovärdig än en som är finansierad av ett börsnoterat multinationellt kemiföretag. Speciellt om utredningen sägs bevisa ofarligheten i företagets produkter. Problemet med i princip ALL genmodifiering är att vi inte vet exakt vad det innebär i hela näringskedjan. Att en genmodifierad gröda tillåts spridas i naturen är för mig en gåta - OM eller NÄR man upptäcker några negativa effekter, tex en sjukdom på människor som bara visar sig i tredje generationen, DÅ är det så dags att göra något åt det! Min åsikt är att i samma ögonblick man började använda genmodifierad mat, har man lagt över ansvaret för arten människas fortlevnad på modern vetenskap. De ev. skador som orsakas av genmodifieringen måste genmodifieras bort osv. Bara att hoppas att den vetenskapen finns kvar när den behövs - annars är det ridå för hela mänskligheten. Jag har inte kollat något efter trovärdigheten i trådens ämne - varken i ena eller andra riktningen, ovanstående är min principiella inställning.
Jan Lindgren
08-12-2008, 11:06
Hej Henriks! Vi har helt olika syn på GMO. Jag ser det bara som en något snabbare väg att förädla växter för att vi människor ska kunna överleva när vi nu är så många. Jag äter hellre GMO- mat som jag vet är grundligt kontrollerad än konventionellt förädlade växter som inte är testade innan de släpps på marknaden. Glöm inte att vi använder kemikalier och radioaktivitet för att förändra gener i konventionell växtförädling. Detta har vi gjort i väldigt många år utan att någon protesterat. Precis som en kniv är att bra redskap som kan missbrukas så kan också genmanipulation missbrukas. Jag är mest rädd för att någon "miljövän" ska överföra förmågan att samarbeta med kvävefixerade bakterier till gräs. Det skulle ge gräset ett stort övertag över många andra växter och en del örter skulle troligen bli utkonkurrerade.
Det finns ganska många icke vinstdrivande rörelser som är mycket skumma. Monsanto har av någon anledning fått ett antal hatorganisationer mot sig. Monsanto är varken bättre eller sämre än andra stora företag. De gör en del bra produkter och andra mindre bra och som alla andra företag försöker de tjäna så mycket pengar som möjligt inom lagens gränser. Vi är många som tycker att elleverantörerna utnyttjar oss konsumenter på ett mindre lämpligt sätt men att börja förtala och smutskasta företagen hjälper knappast. Förmodligen kan man visa att självmordsförsöken har ökat eftersom elpriserna stigit. MVH Jan LIndgren
Gunilla T
08-12-2008, 16:30
Det finns för all del människor som har en diametralt motsatt åsikt än Jan och som inte låter sig viftas bort som okunnig. Journalisten Gunnar Lindstedt har nyss givit ut en bok "Svart jord" där han tar upp det oljedopade jordbruket och de problem världen står inför. Han menar att vi är tvungna att återgå till beprövade jordbruksmetoder med växelbruk och djurhållning för att klara matförsörjningen.
De senaste 50 årens ständigt ökande jordbruksproduktion har vilat på billig olja. Den har drivit maskinerna och den är basen i handelsgödsel och kemiska bekämpningmedel. I dag i väst används tio kalorier energi för varje kalori mat vi framställer.
Han visar även på vad som hänt och händer i USA -ett antal storföretag har konkurrerat ut familjejordbruken och skaffat sig monopol på produktionen av spannmål, grönsaker, grisar och nöt och det är samma bolag som är djupt insyltade i kemikalieindustrin och framställning av GMO grödor.
Enligt Lindstedt är företagens målsättning att sprida GMO grödor över hela världen i sådan utsträckning att det i praktiken blir omöjligt att odla GMO fritt. EU har hittills hållit GMO stången, i stället försöker företagen nu ta sig in i u-länderna via USA´s biståndsorganisationer. Sedan GMO grödorna började användas i USA har jordbruket på bara några få år blivit alltmer energiintensivt, främst för att besprutningen av kemikalier ökar stort.
Citat ur boken;
"Användningen av konstgödsel ger kortsiktiga skördeökningar men undergräver bördigheten på längre sikt. Den intensiva användningen av konstgödsel i Europa och USA har lett till att en kulmen nåtts.Skördarna ökar inte längre i samma proportion som man ökar gödningen. Och eftersom konstgödselpriserna nu går brant uppåt (priset på konstgödning har fördubblats) så kostar det mer än det smakar att öka gödningen. Tillverkningen av konstgödsel från naturgas står idag för en tredjedel av energiförbrukningen i det moderna jordbruket. Konstgödsel är en huvudkälla till utsläppen av växthusgaser och den största energikostnaden inom jordbruket. När oljan sinar måste användningen av konstgödsel sjunka drastiskt, om inte helt försvinna. Naturgödsel är åter alternativet."
Författaren Gunnar Lindstedt räknas som en av Sveriges mest framstående grävande journalister. Han belönades med "Stora journalistpriset" efter sitt avslöjande av Trustor härvan
Gunilla T
08-12-2008, 17:11
Har flyttat ovanstående inlägg till småprat med rubriken "Hur skall vår mat produceras i framtiden"
Inlägget lämpar sig bättre under småprat..
henriks
08-12-2008, 19:58
CITAT (Jan Lindgren @ 08-12-2008, 11:06)  Hej Henriks! Vi har helt olika syn på GMO.
...
Vi är många som tycker att elleverantörerna utnyttjar oss konsumenter på ett mindre lämpligt sätt men att börja förtala och smutskasta företagen hjälper knappast.
... Hej Jan! konstigt att just du skulle konstatera att vi har olika syn på GMO. Jag som trodde att vi var överens om allt? Skämt åsido, vi har GRUNDLIGT olika syn på det mesta verkar det som - men tur är väl det, annars skulle det inte bli mycket till diskussionsforum El LEVERANTÖRERNA dvs nätbolagen, täljer definitivt inte något guld ur elpriset, tvärt om. Nätbolagen är oftast de största elförbrukarna själva, driften av transformatorer och förlust i ledningar är energi som nätbolagen måste köpa in. Ökande energipris tillsammans med alla pålagor om fjärravlästa elmätare, säkrare elleveranser mm tär hårt på nätbolagens marginaler.
Åsa, mälardalen zon 2
10-01-2009, 17:48
Monsantos värld går i repris imorgon sön 11/1 kl 15.55 i svt2.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|