Full version: Tacka för ett svar
Alba
Nu ska jag ta upp ett ämne som jag länge funderat över.

Här på Odla ställs ju frågor av alla de slag. Många hjälpsamma kommer med svar på olika frågor......inte minst under Trädgårdsdelen.
Tyvärr så är det väldigt ofta som den som hjälper med ett svar inte får ett tack......eller en signal på att man sett svaret.

Är det så på forum att man bara ställer frågor och får ett svar....punkt slut.

Jag har observerat detta på flera olika forum.....inte bara på Odla.

Det skulle vara roligt att höra hur ni andra tänker.

Missförstå mig nu inte........jag talar inte i egen sak. Det är bara en reflektion.
Pia L
Jag brukar tacka för svar, ialla fall första svaret, det kan kännas som rätt tjatigt att tacka om och om igen efter att jag ställt mer eller mindre "korkade, dumma, idiotiska" följdfrågor till svaren.
Jag hoppas verkligen att jag tackat alla snälla som orkat med mina dumma frågor i olika avdelningar.
Myosotis
Jag brukar vara noga med att tacka. Tänker ofta att jag kanske har missat ett svar någonstans och inte tackat, det skulle kännas dumt.
Men hur brukar ni göra när ni ställer flera frågor samtidigt och någon bara vet svaret på en av dem? Skriver man "tack för svaret" då så verkar det som om ingen längre läser de andra frågorna, och då får man upprepa dem eller citera sig själv eller nåt, det känns också dumt.
Aqvakul
Tacka är väl trevligt. Kan väl var lagom att tacka när man tycker man har fått svar på sin fråga.
Pia L
Att upprepa sig och "känna sig dum" vet jag hur det är blush.gif kanske beror det på att jag ÄR dum..... lite trögfattad ibland ialla fall
Lady Hamilton
CITAT (Alba @ 29-09-2008, 14:20) *
.....Tyvärr så är det väldigt ofta som den som hjälper med ett svar inte får ett tack......eller en signal på att man sett svaret........

yes.gif Precis så är det, vore trevligt om man fick åtminstonde en signal om att frågeställaren har sett svaret

Tyvärr så slutar man ofta att svara en frågeställare som aldrig visar att de sett tidigare svar på olika frågor
*Stintan*
Jag tycker absolut att man ska tacka fast inte nödvändigtvis efter varje svar eller delsvar. Hur ska man annars veta att frågeställaren läst svaren, man sitter ju inte och skriver svar åt sig själv precis. Jag tycker det är lite trist när människor skriver en fråga o sen inte visar sig mer i tråden men som sagt så händer det rätt ofta.
ninnisky
För mig känns det självklart att tacka när jag fått frågan besvarad... det är ju så lätt att göra någon glad med ett enkelt tack!
Netha
Självklart för mig att tacka för hjälp...
men jag har upptäckt att det i mångt och mycket beror på vem som svarat
om man tackar el inte.
ingrid fuxwall
CITAT (Netha @ 29-09-2008, 22:25) *
Självklart för mig att tacka för hjälp...
men jag har upptäckt att det i mångt och mycket beror på vem som svarat
om man tackar el inte.

Förklara gärna lite så att vi alla förstår dunno.gif
Biggan_
Jag tror nog de flesta blir glada för svar och tackar. Men sedan kan det vara så att man släpper tråden efter ett tag och inte är uppmärksam på att någon efter lång tid svarar, eller att man själv inte är inne på forumet och frågan har hamnat flera sidor bakåt och man inte är uppmärksam på att fler kanske svarat.

blomkronan
Visst ska man ge filback (eller hur det nu stavas)
Men som det har hänt mig. Man läser slarvit, snabbt igenom på morgonen innan man ska till jobbet och hinner inte svara då, sedan kommer man hem och missar att läsa igenom, igen... och svara.
Men jag är Oehört tacksam för ALLA svar jag får. Jag har lärt mig mycket under min tid på Odla. samt det är bara här jag kan dela mitt intresse för odling och växter ingen annan förstår mig som ni... thanks.gif
//Mari
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 29-09-2008, 14:59) *
yes.gif Precis så är det, vore trevligt om man fick åtminstonde en signal om att frågeställaren har sett svaret

Tyvärr så slutar man ofta att svara en frågeställare som aldrig visar att de sett tidigare svar på olika frågor

Det där håller jag absolut med om. Det känns inte speciellt kul att svara någon om det ändå inte syns att det gått fram. Sen kan det ju vara så att frågeställaren inte är här på ett tag av olika anledningar och därmed inte sett svaren. För mig är det självklart att tacka, men inte är jag på nått sätt felfri så det händer säkert att jag missar någon gång blush.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (*Stintan* @ 29-09-2008, 15:18) *
Jag tycker absolut att man ska tacka fast inte nödvändigtvis efter varje svar eller delsvar. Hur ska man annars veta att frågeställaren läst svaren, man sitter ju inte och skriver svar åt sig själv precis. Jag tycker det är lite trist när människor skriver en fråga o sen inte visar sig mer i tråden men som sagt så händer det rätt ofta.

Precis så tycker jag med.

Elisabeth
mojan
Tack eller en kommentar är självklart! biggrin.gif När jag frågar (eller skriver något som jag vill "följa") så kryssar jag i rutan nedan "Aktivera automatisk e-postmeddelande vid svar". Då får jag svaret i min e-post (den som jag angett hos Odla). Sen gäller det förstås att läsa sin e-post men det gör väl de flesta? Jag tycker jag lär mig jättemycket av att läsa Odla. rose.gif
Lady Hamilton
CITAT (*Stintan* @ 29-09-2008, 15:18) *
.....Jag tycker det är lite trist när människor skriver en fråga o sen inte visar sig mer i tråden men som sagt så händer det rätt ofta.....

Ja det räcker ju att den som frågat skriver någonting så att man får se att de överhuvudtaget har läst svaret.
aanderss
ja de brukar jag göra
Alba
Så kul att se era kommentarer.
Vi är nog överens om att man bör tacka eller ge ett tecken på att man läst.
Jag håller med om att får man inte ett livstecken från den som ställt frågan svalnar intresset av att försöka hjälpa till.

Det kan ju vara problem om svar tillkommer långt efteråt och då är det inte säkert att man observerar att ett nytt svar kommit.

CITAT (Myosotis @ 29-09-2008, 14:36) *
Jag brukar vara noga med att tacka. Tänker ofta att jag kanske har missat ett svar någonstans och inte tackat, det skulle kännas dumt.
Men hur brukar ni göra när ni ställer flera frågor samtidigt och någon bara vet svaret på en av dem? Skriver man "tack för svaret" då så verkar det som om ingen längre läser de andra frågorna, och då får man upprepa dem eller citera sig själv eller nåt, det känns också dumt.

Det är så sant det du skriver. Jag har också upptäckt det du säger.........de som läser lite snabbt tror att ämnet är klart och besvarat.
Jag brukar nog försöka svara även om bara tex 1 svar av 3 kommit. Man kan ju då tex skriva "Tack NN för ditt svar"
De andra 2 svaren kan ju komma från andra personer......ja då tackar jag igen för deras svar.
Alba
CITAT (mojan @ 30-09-2008, 14:00) *
Tack eller en kommentar är självklart! biggrin.gif När jag frågar (eller skriver något som jag vill "följa") så kryssar jag i rutan nedan "Aktivera automatisk e-postmeddelande vid svar". Då får jag svaret i min e-post (den som jag angett hos Odla). Sen gäller det förstås att läsa sin e-post men det gör väl de flesta? Jag tycker jag lär mig jättemycket av att läsa Odla. rose.gif

Så bra tips. Den rutan har jag helt missat.
thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon