JPB
Finns det någon som har recept på vad man kan göra med morötter??
Jag är öppen för alla förslag.
Tack på förhand!
pimpim2
Gör en vegetarisk köttfärssås.
Använd dig av ditt gamla vanliga recept, men byt ut köttfärsen mot finrivna morötter.
("Morotsrivet" ska fräsas precis som man gör med färsen, fast det tar lite längre tid.)
Det blir supergott!
Passar kanonbra i lasange också.
Inga från Närke
Här kommer ett recept + lite länkar. Har inte provat något själv men ska göra det till nästa år. Har sparat recepten.

Rårakor med morot, purjolök och potatis med stekt fläsk eller rostad äggplanta, Recept 4 portioner
100 g morötter (ca två stora) skalade och rivna
en purjolök, delad och strimlad på längden
ca 6 stora potatisar, skalade och rivna
2 ägg
ca 4 msk olivolja, smör eller margarin
salt och peppar efter smak
En hushållsmixer river smidigt rotfrukterna annars går det bra med ett rivgärn. Akta fingrarna bara. Blanda ihop allt i en skål och salta (ca 4 krm) och peppra (ca 2 krm). Tillsätt ev. lite vatten så att smeten är rinnande. Hetta upp en stekpanna. Lägg i lite fett. Lägg i en klick smet (ca 1,5 dm bred) och vänd när den är gyllenbrun. Servera med knaperstekt fläsk (som man stekt innan). Äter man inte kött är det gott med ugnsrostad äggplanta. Tunna skivor äggplanta vänds i olja och ströbröd, läggs på en plåt och rostas på 220 grader i ca 20 minuter.

http://www.morotsrecept.se/

http://www.sr.se/cgi-bin/p4/programsidor/a...;Artikel=409878

http://www.morot.se/38.php?HIST=

Lycka till.

Christoffer
Man kan göra saft av morötter, gärna utblandat med saft från palsternacka!
Nyttigt och gott.
Piccante
Soppor och såser! lök, tomat och morot är en bra bas i en grönsakssoppa, det söta i morötter tar fram smaken på tomat utan att man behöver sockra. Har ett recept på marockansk soppa med morötter och kikärter, kan ta fram det senare.
Netha
Förväller i 1 -2 min, snabbkyler och fryser.
Gott att ha i grytor och stuvningar.
Platinum
Vad göra av morötter?

Förväll och frys in som nån nämnt.

Raggmunkar med morot i är gott, leta reda på ett klassiskt recept och byt ut hälften av potatisen mot morötter. Serveras t.ex med fläsk och lingonsylt till, eller som de är om man är vegetarian.

Morotskaka är ju ganska gott också.

Riv grovt och woka tillsammans med lök, chili och kyckling.

Tärna fint och blanda ner i köttfärssås, eller tärna grövre och använd i grytor.
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 30-09-2008, 20:00) *
Har ett recept på marockansk soppa med morötter och kikärter, kan ta fram det senare.

unsure.gif Ursäkta mig... men du skrev det här för över en vecka sen, och jag är fortfarande hungrig... ska det bli något recept innan jag svimmar? wink.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 08-10-2008, 23:06) *
unsure.gif Ursäkta mig... men du skrev det här för över en vecka sen, och jag är fortfarande hungrig... ska det bli något recept innan jag svimmar? wink.gif

rotfl.gif Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge!
alt. den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge!
netaave
Dipsås för ångerfulla

6 dl

350 gr morötter
1 vitlöksklyfta
½ tsk salt
1 krm cajenne
¾ tsk mald koriander
1 brk kesella 250 gr
1 dl mild youghurt
½ dl hackad gräslök

Skala o skär morötterna i bitar, koka dom mjuka i saltat vatten.
Låt dom svalna och mixa dom med vitlök, kryddorna och kesellan.
Blanda det släta moset med youghurt o gräslök.
Dippa färska morötter, paprika, stjälkselleri, blomkålsbuketter och bitar av knäckebröd däri.
1 dl sås innehåller endast 50 kcal.

Ciczi
Jag gillar att göra morotssoppan som finns i rutiga kokboken. Mumsfilibaba!!!

Ciczi
netaave
MOROTSSOPPA

2 LÖKAR
1-2 TSK CURRY
2 MSK MARGARIN
750 GR GROVRIVNA MORÖTTER
2 L GRÖNSAKSBULJONG
500 GR BROCCOLI I MINDRE BUKETTER
2 DL MJÖLK
4 MSK MJÖL
EV SALT

Skiva löken och fräs den mjuk i marg och curry
Tillsätt morötterna och låt dem mjukna
Tillsätt broccoli och buljong koka 5 min red av
AstLar
CITAT (pimpim2 @ 29-09-2008, 16:36) *
Gör en vegetarisk köttfärssås.
Använd dig av ditt gamla vanliga recept, men byt ut köttfärsen mot finrivna morötter.
("Morotsrivet" ska fräsas precis som man gör med färsen, fast det tar lite längre tid.)
Det blir supergott!
Passar kanonbra i lasange också.

Jättegott!

Man kan riva o blanda med renskurna apelsinklyftor. Ha till sallad.

Men vad är det för kryp du har? Har nästan förstört skärmen när jag jagat det! crazy.gif
Piccante
CITAT (Myosotis @ 08-10-2008, 23:06) *

Oj har du suttit och väntat hela tiden duh.gif

Här är receptet jag tänkte på:

Tunisisk soppa med vitlök och kikärtor:

4 port.
8 msk olivolja
12 klyftor vitlök mkt finhackade
350g torkade kikärtor (blötlagda över natten)
2,5 L vatten
1 tsk mald koriander
1 tsk mald spiskummin
2 morötter mkt finhackade
2 gula lökar lika finhackade
6 selleristjälkar finhackade
saft av 1 citron
salt & peppar
4 msk finhackad koriander

Tillagning:
1: hetta upp hälften av oljan i en stor gryta, lägg i vitlök och stek på låg värme 2 min. Rör under tiden. Lägg i kikärtorna (avrunna) + det uppmätta vattnet och mald spiskiummin och koriander. låt sjuda i 2,5 timmar.

2: hetta upp resten av oljan i en egen gryta och lägg i selleri, morötter och lök. Lägg på lock och stek på medelvärme ca 20 min. Rör om då och då.

3: häll över grönsaksblandningen i grytan med kikärtorna. Tag hälften av soppan och kör i matberedare så de blir slät, häll sedan tillbaka purén i soppan (är väl för att reda av) tillsätt citronsaften och rör om. Smaka av och tillsätt salt & peppar. Servera i skålar med finhackad koriander strödd på.

Jag har intet testa receptet ännu och tänkte anpassa det till kikärtor på burk så den slipper koka så länge. Just nu gör jag rotsaksgratäng på morot, potatis, purjolök, rotselleri och palsternacka
Myosotis
Tack för receptet! Det låter jättegott. Berätta gärna sen hur mycket kikärtor på burk det motsvarar.
HelenN
Morotskaka är gott:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon