Boxer
Köpte (50 st) whistling.gif perenner igår på "superrea", och har naturligtvis svårt att hitta plats åt alla.

Går någon av dessa i torvrabatten? *hoppas*

Italiensk oxtunga - Anchusa azurea
frilandsfuchsia - Fuchsia magellanica var. Gracilis
Trebladsspira - Gillenia trifoliata
Snösippa - Anemone quinquefolia
Japansk begonia - Begonia grandis ’albatross’
Dillpion - Paeonia tenuifolia
Boxer
Puttar upp flirting.gif
Boxer
*ger mig inte* flirting.gif

Vilka av dessa tål sur jord???
tepa
Hej Boxer

Tyvärr, vet inte. Hade gärna velat hjälpa dig. Om du hade haft Rhododendron, Magnolia, Blå Vallmo och Hortensia med på listan, så hade jag kunnat svara, att dessa vill ha surjord. Någon annan kan säkert hjälpa till, vet att du har bråttom med planterandet, men vänta lite...

Hälsn Tepa
Boxer
Tack tepa för beviset att jag i alla fall syns här inne. smiley_small_hug.gif

Jag väntar lite till... whistling.gif
tepa
Hej

Kanske du kan googla lite på "surjordsväxter", jag gjorde det, men inget av dina växter dök upp, tittade bara en par ställen. Har du försökt googla enskilt på växterna ? Man brukar kunna hitta om de föredrar surjord. Därmed inte sagt alla växter som trivs i vanlig jord inte skulle kunna växa i surjord. Finns ju såna växter som växer var som helst.

Hälsn Tepa
Gunilla T
Kollade i Niels Skjöldbergs bok om Rhododendron där han även tar upp ett antal samplanteringsväxter men tyvärr - ingen av dina namngivna växter finns med.
Boxer
Jag har flera bra listor på surjordsväxter och hittar inte heller dessa växter där.

Min fundering är ifall någon/några av dessa växter är toleranta mot surjord, även om de inte kräver lågt pH.

När jag sökte på varje enskild växt, hittade jag bara pH-info på Dave´s garden. Men det känns som det var väldigt "svävande" uppgifter från olika uppgiftslämnare. g.gif
Aqvakul
Förstår hur du menar. "Litteraturen" ger nog ingen vägledning när det gäller "surjordstolerans", utan här krävs antingen att någon har erfarenheter eller att du vågar pröva!
Boxer
CITAT (Aqvakul @ 30-09-2008, 14:22) *
Förstår hur du menar. "Litteraturen" ger nog ingen vägledning när det gäller "surjordstolerans", utan här krävs antingen att någon har erfarenheter eller att du vågar pröva!

Det verkar så!

Men jag är lite skraj för att testa med dillpionen. blink.gif
Bassam
De flesta växter trivs vid ett pH på 6-7. ... de är som behöver mera eller kalk jord, växter som har stora frö som har starka skalet som PLOMMON.
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Boxer @ 29-09-2008, 16:36) *
Köpte (50 st) whistling.gif perenner igår på "superrea", och har naturligtvis svårt att hitta plats åt alla.

Går någon av dessa i torvrabatten? *hoppas*

Italiensk oxtunga - Anchusa azurea
frilandsfuchsia - Fuchsia magellanica var. Gracilis
Trebladsspira - Gillenia trifoliata
Snösippa - Anemone quinquefolia
Japansk begonia - Begonia grandis ’albatross’
Dillpion - Paeonia tenuifolia

davesgarden är ju inlämnat från både odlare,trädgårdsmästare m.m alltså en blandad kompott . så hittar du Ph värdet där så sträva efter det om du inte hittar något annat även om det är lite ''luddigt'' .

men jag ska hjälpa dig lite

Italiensk oxtunga - Anchusa azurea - inte allt för surt eller alltför kalkrikt . och inte alltför blötjord

frilandsfuchsia - Fuchsia magellanica var. Gracilis - tror den vill ha mer kalk än surt , väldräneradjord (plantera den djupare som en ros ) .

Trebladsspira - Gillenia trifoliata - har för mig att den vill ha surjord .

Snösippa - Anemone quinquefolia - denna har jag också för mig att den vill stå lite surare .

Japansk begonia - Begonia grandis ’albatross’ - normal jord ev mer surt än kalkrikare . väldränerad jord men fuktigare och näringsrikare nere vid rötterna , denna ruttnar lätt så måste vara ren grus vid stambasen .

Dillpion - Paeonia tenuifolia - mer kalkrikare än surt .

kanske någon annan tycker olika .
Piccante
Det är skillnad på att "tåla av" och att vara gynnad av. Vissa växter är ju anpassade till att växa på antingen sur eller basisk mark medan många kan ha ganska stor tolerans och är mer generella i sitt val av miljö.
Förmodligen överlever de men de kanske inte blir fullt så fina som man tänkt.
Boxer
CITAT (Markus_H @ 30-09-2008, 17:32) *
Det är skillnad på att "tåla av" och att vara gynnad av. Vissa växter är ju anpassade till att växa på antingen sur eller basisk mark medan många kan ha ganska stor tolerans och är mer generella i sitt val av miljö.
Förmodligen överlever de men de kanske inte blir fullt så fina som man tänkt.

Exakt! Konkurrensen avgör hur de mer toleranta växterna ska utvecklas.

För att återknyta till mitt "problem" - Jag vill naturligtvis inte att plantorna med nöd och näppe ska överleva och krympa in under starkare arter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon