Full version: purpur- klitt/kätt ?
LottaK
Hej!
Jag har en blomma med en låg bladrosett, ca 5 cm i höjd. Bladrosetten har en diameter av kanske 10 cm.
I varje rosett sticker det upp en stängel ca 30 cm hög, och i toppen finns en mörkceris blomma, ca 2-3 cm diameter.
Den blommar nu, slutet av september, i närheten av Enköping.
Jag kallar den luddblomma för bladen är ljust gröna och luddiga.
En granne som tittade förbi häromdagen trodde den heter någonting typ Purpurklitt eller Purpurkätt.
Finns här någon som vet vad jag pratar om?
(Jag har tyvärr ingen bild just nu, och så måste jag dessutom lära mig lägga in bilder, men det kommer, i varje fall, om ingen känner igen blomman.)

Lotta
Gåsis
Det är säkert en purpurklätt, en tvåårig blomma som vanligen blommar tidigare på sommare men som kan blomma som ettåring nu.

/Åsa
LottaK
Hej!
Har nu tagit en bild på blomman.
Hoppas jag lyckas infoga den här.
/Lotta
Gåsis
Visst är det purpurklätt.

/Åsa
Irene_L
Japp....jag gillar purpurklätt. Jag har 3 olika sorter.
Den cerisa:
[attachment=24988:purpurklätt.JPG]

En vit:
[attachment=24989:purpurklätt_vit.JPG]

Sen har jag en vit med rosa som heter "Angel Blush"
[attachment=24990:purpurkl...l_Blush2.JPG]
LottaK
Hej!
Tack för svar. Men måste bara fråga .... är den verkligen bara 2-årig?
Min kompis sa att den sprider sig som en tok och blommar år efter år.
Blir lite undrande.
/Lotta
Alpiner i Halmstad
Din kompis har helt rätt. klipper man blomställningarna kan den kanske leva ett år till.
Eva 33c
CITAT (LottaK @ 01-10-2008, 20:20) *
Hej!
Tack för svar. Men måste bara fråga .... är den verkligen bara 2-årig?
Min kompis sa att den sprider sig som en tok och blommar år efter år.
Blir lite undrande.
/Lotta

Den sprider sig med frö, och det gör den generöst så att man snart har blommande plantor lite överallt. Första sommaren bildas en lite gråluden bladrosett och sommaren därpå blommar den. Men den planta som blommat och gått i frö kommer inte igen, för det mesta kanske man ska tillägga. Undantag finns ju alltid. Men särskilt långlivad blir aldrig den aldrig. Men det är trevlig med tvååringar tycker jag, de sköter sig själv och dyker upp lite här och där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon