Starkt
Har nu skördat för andra gången i år, uppskattar att det är ca 1 KG kvar på plantorna och att skörden hittills har gett ett ½ KG.

Från första skörden:

hetaw.jpg De små frukterna till vänster är superheta och de stora till höger är milda

Från andra skörden:

hybriderw.jpg Alla frukterna kommer från en och samma frukt.<br />Den stora uppe till vänster går i svart och lila.<br /><br />Styrkan är ungefär medel med god smak.

Alla frukterna är inte med på bild...

Detta kommer jag fortsätta med...
KURT
Det framgår inte om du odlat på friland eller i växthus? Men det har ändå varit ett mycket dåligt år för chilepeppar, kallt och lite med sol.
Starkt
Hej, oops...

Satte frön sista veckan i Januari, och hade dem inomhus under lampa fram till Maj, satte sedan ut dem på en inglasad altan och tog in dem för ca 3 veckor sedan i tron om att de skulle trivas bättre och då i ett Österfönster.

Omplanterat varje planta 3 ggr, i lite större kruka varje gång, plantorna är nu ca 60-70 cm höga.

Pjater
Härligt det ser ut, funderar själv med ett par sorter nästa år biggrin.gif
Starkt
Gjorde en helt galen tabbe, kärnade ur de heta frukterna utan att skydda händerna.... det brände som attans i åtta timmar trots dussinet upprepade besök i tvättstället, fyra dagar senare finns det smak kvar på nagelbanden...

Learning by doing "wrong"

rolleyes.gif
DragonLady
CITAT (Starkt @ 01-10-2008, 22:58) *
Gjorde en helt galen tabbe, kärnade ur de heta frukterna utan att skydda händerna.... det brände som attans i åtta timmar trots dussinet upprepade besök i tvättstället, fyra dagar senare finns det smak kvar på nagelbanden...

Learning by doing "wrong"

rolleyes.gif

Japp... den läxan glömmer man inte... tur att du inte gick på toa oxå rotfl.gif
WingDing
Japp... den läxan glömmer man inte... tur att du inte gick på toa oxå

Den missen gjorde jag med Habanero....

Mvh Fredrik
blomkronan
Är jag dum om jag planterar fröna inomhus nu i oktober istället för januari? Jag köpte en påse chiliefrön i veckan och vill så... är det för tidigt?
Jag har läst att om dom är fleråriga växter kan man så närsom helst på året!
Pata
CITAT (blomkronan @ 04-10-2008, 00:47) *
Är jag dum om jag planterar fröna inomhus nu i oktober istället för januari? Jag köpte en påse chiliefrön i veckan och vill så... är det för tidigt?
Jag har läst att om dom är fleråriga växter kan man så närsom helst på året!

Om jag var dig så skulle jag vänta, men jag känner igen den där längtan att så. Sådde själv en planta i Juli i år. Provade en gång att så i november och resultatet blev att plantan blev svag. De plantor jag sådde senare i januari "växte om" den jag sådde i november. Men visst om du lyckas ge dina plantor bra förhållanden så kan det ju lyckas - och då kanske du får frukt redan i maj;)

Kee
Även här en förstaårselev vad chili beträffar. Detta är vad en av mina chiliplantor mäktat med i år. Vid ett senare tillfälle skördade jag en annan och de blev det ungefär dubbelt så mycket!

Den gröna (samma planta, tidigare skörd) är som en blandning mellan chili och paprika, men eftersom detta är en "cayenne" blir de röda otroligt heta! Anser mig haft otrolig tur att få så mycket frukt trots att jag är tämligen okunnig om hur man gör. Nu är nästa utmaning att övervintra plantorna som jag fått avlusa ett par gånger sedan de kom in.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon