annelizon1
Kan någon tipsa om en orange buskros, gärna remonterande, och som inte blir så stor, ca 80x80 vore idealisk. Bor i zon 1. Tack på førhand.
Ezereht
kanske någon austinros? dom blir nog högre än 80 iofs. Mer kring 1m
Pat austin ex.

morden fireglow.. är väl inte riktigt orange, mera röd-orange i så fall. 1m. Morden sunrise 80cm (gul-orange).

Någon annan har förnodligen mer förslag.
Thé
Kanske Just Joey eller Troika? De är i och för sig inte buskrosor... Jag har ingen av dem än, men vill gärna ha dem smile.gif
Kajsa
Ska det vara en liten buskros är Linnaeus ett bra förslag men den blir högre ca 1 m - 1.20 fyllig med en massa grenar och varit helt frisk två år, rosen kom förra året, har mörkt gröna blad. Rabattrosor finns en del orange men dom blir mer glesa och har inte den växtkraften som denna lilla buskros.

Linnaeus
Adelina

Några rosor som jag har i huvudet i rätt storlekar och färger:
Sen är det ju lite olika meningar om just färgen orange; är det riktigt rödorange du vill ha eller mer åt aprikos?

En engelsk ros som inte blir så stor är Grace. Väldigt söt är den.

Summer Song och Lady Emma Hamilton är också engelska rosor som drar år det hållet.

En söt polyantha är Perle d´or, blir ung. rätt storlek.

Westerland är en ros som kan hållas nere på ganska ok höjd om man beskör den hårt.

Alexander är en ros som är mer rödorange, lysande liksom.

Aprikola och Gebruder Grimm är också orange/aprikosa lägre buskrosor.

Buff Beauty är en myskros i persikofärg.

Linnaeus är en väldigt häftig ros i olika färger beroende på blomstadium.
oliv
Westerland i zon 1 blir jättestor, med tjocka stammar. Jag får klippa ner den regelbundet, för den sträcker sig över taket, minst 2.5 m hög och kanske 2 m bred. Mycket vacker och doftar starkt, men jag har svårt att föreställa mig att den är lämplig att hållas under metern här i Skåne. g.gif
annelizon1
Tack før alla førslag. Jag letar nu bilder på internet. Grace verkar passa bra vad avser storlek, men skulle ønska lite mørkare ton. Linneaus var ju jätteläcker! Lite stor kanske...kan man klippa ned den varje vår før att hålla ned storleken?
Kajsa
Har inte klippt ner mina Linnaeus men det kan man säkert men troligen blir den lika stor samma sommar ?

Summer Song, Austinros med en knalligt orange/koppar färg, blir nog fin i zon 1, ca 1.20, pasar ihop med Linnaeus.

Andra, Lady Emma Hamilton, Pat Austin, Comtes de Champagne, Austinrosor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon