Carex
Hej
Jag skriver här väldigt sällan, men hej till eventuella medlemmar som kommer ihåg mig!
Jag har en änglatrumpet jag har ett problem med, eller egentligen inget problem för den är frisk, välvuxen och blommar för första gången. Men jag köpte den i en matvarubutik som en klen stickling med ohyra bara för att den var markerad som rödblommande. Jag vårdade den ömt till hälsa i flera år och nu blommar den som sagt första gången, men den har fel färg. Den är gul, inte röd som jag ville ha. Det känns verkligen jättetråkigt eftersom jag redan har två gula:(
Så nu undrar jag, om man beställer sticklingar från till exempel ställen som odla här, hur stor är risken att man får fel färg? Måste jag köpa en svindyr blommande planta för att vara säker på färgen?
Jag vet att blommorna blir blekare när det är mörkare och kallare och jag hyser ett pyttelitet hopp om att den ska bli röd nästa år men det känns osannolikt tyvärr:(
blomkronan
Hej Carex.
Min första stickling fick jag av svärmor för kanske 8 år sedan, hon sa att den behövde mycke vatten och det var allt den fick!!! Här på odla har jag fått lära mig mera biggrin.gif .
Men trotts att jag bara gav den vatten så blommade den varje år, att din blommar först nu??? är konstigt!!
Om den är gul nu kommer den vara gul nästa år oxå...
Visst kan du få fel färg när du köper en planta... Jag har varit med om det när jag handlat på plantskolan, då sa personalen att det troligt vis var en kund som ställt tillbaka fel! När jag har beställt från nätet, har det oxå blivigt fel en gång, vem som "tog" fel den gången veta jag inte unsure.gif Man kan aldrig veta!! Men beställ och du får se om det blev rätt eller fel när den blommar.

Änglatrumpeten
Efter sin vintervila. Plantera om på våren i större kruka fylld med kogötsel, Ute vill den ha skugga under våren då solen är som starkast, på våren ta in den på nätterna när det är risk för frost, den tål inte frost då tappar den bladen, vill stå i soligt läge under sommaren med mycke näring en del här på forumet ger näring vid varje vattning och en del har gett näring var tredje dag, det har funkat på båda sätten. På sommaren kan en medelstor planta dricka 10 liter vatten på ett dygn har jag läst, så plantera den i så stor kruka du kan. Ett tips: När du planterar den på våren ta en plastkruka på ca 4 liter skär stora hål i sidorna på den så rötterna kan växa ut överallt plantera ängeln med lilla krukan i en stor kruka, när du sedan ska ta in den på vintervila i ett utrymme som kan hålla +5-+10 grader, skär du ur den lilla krukan ur den stora ställer den i en vanlig hink och då tar den inte så stor plats... till våren behöver du inte plantera om i lilla krukan, ge bara lte ny kogötsel på ytan och fyll stora krukan med ny kogötsel.

sök efter trådar med änglatrumpeter så får du se jättefina bilder...

Lycka till Hälsningar Mari
ingrids
Fel färg kan man få även från seriösa detaljister, ibland har deras leverantör gjort fel, ibland har något hamnat fel. En av de seriösaste plantskolorna jag vet var tveksam till att sälja sitt sista exemplar av en viss sort eftersom de misstänkte att plantan var felmärkt, hade de inte haft jättekunnig personal tror jag inte ens att de reagerat på att bladformen var lite fel sån visst kan det bli galet.
Men nog är det surt som sjutton ändå när färgskalan pajar eller en efterlängtad blomma slår ut i all sin glans och har helt fel färg ...
MariaS
Jag kan ge dig en snabb ledtråd om du vill ha en röd änglatrumpet. Den har ganska små ludna blad som påminner om luddet på lammöron. Största bladen är ca 10cm långa och ganska rundade i kanterna.

Har du släta stora tandade blad, är det som sagt garanterat ingen röd ängel.

Den röda ängeln (Brugmansia sanguinea) kan man aldrig ta fel på, när man en gång har sett bladen.
Bassam
JORDEN PH:
Spela stor roll på färgen.
H:Bassm
MariaS
CITAT (Bassam @ 02-10-2008, 02:00) *
JORDEN PH:
Spela stor roll på färgen.
H:Bassm

Inte om man har en Brugmansia sanguinea! Den är ALLTID mer eller mindre röd!
Bassam
Jag sa att PH värde spelar roll på hur färgen ser ut mörk eller ljus eller ibland kan ändrad färgen.
H:Bassam.
MariaS
CITAT (Bassam @ 04-10-2008, 00:16) *
Jag sa att PH värde spelar roll på hur färgen ser ut mörk eller ljus eller ibland kan ändrad färgen.
H:Bassam.

Men en sanguinea blir aldrig HELT gul, vilket var frågan här!
Bassam
Du menar att hon fick fel väten från början, och det är säljare som har ansvar.
H:Bassam
MariaS
CITAT (Bassam @ 04-10-2008, 22:52) *
Du menar att hon fick fel väten från början, och det är säljare som har ansvar.
H:Bassam

Ja, hon fick fel växt från början. Sen om säljaren har ansvar eller inte, får ngn annan reda ut. Säljaren har kanske samma kunskapsbrister som köparen.

Däremot är det ju bra om vi som ÄR kunniga, kan informera om vad en köpare SKA titta efter, för att få så riktigt som möjligt. Att sedan PH gör att en rosa ängel kan se lime ut och så vidare, är en annan kunskap.
Många säljare av änglatrumpeter, vet inte heller vad som är bäst för en ängel. Jag rekomenderar ALLTID U-jord. Näringsinnehållet i U-jorden är fullt tillräckligt för en säsong och man behöver därför inte tänka på annat än vattningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon