Hej söker med ljus och lykta efter lite hjälp
har en kaktus som jag har haft i min ägo nu under ca2år och i år kom det ett litet skott som växte till sig till en ny "sektion" av min kaktus......
idag när jag kom hem hade min kaktus bestämt sig för att bli lite hängig och vikit sig och låg mer eller mindre ner!
NÅGON där ute i cybervärlden som kan hjälpa mig att återuppliva min kaktus eller det är bara att ge upp och köpa en ny???
mvh
Fredrik
Kaktusar när blir gamla och ge nya växt , de ser ut så. Men om du ge dom näring som blanda med vatten ska de bli bättre.
H; Bassam
Antingen har jag missförstått frågan totalt, eller Bassam totalt, men jag förstår det som att Fredriks kaktus har gått av och då hjälper knappast att bara vattna och ge näring!
Nåväl, om så är fallet behöver du inte misströsta, de flesta kaktusar är ganska lättrotade, så du behöver i princip bara plantera om den där den gått av. Ge den en större kruka och sätt den lite djupare i jorden och vattna så ska du se att den tar sig. Fast en klar hjälp vore ju att veta lite mer om plantan, vad det är för sort och var den gått av/vikt sig. En bild säger mer än tysen ord!
*Stintan*
30-09-2008, 09:46
Skulle också helst vilja se en bild innan jag uttalar mig.
Nej Bassam så beter sig inte alla kaktusar.
ett litet förtydigande att min kaktus har inte gått av utan bara ter sig som om dn "vissnat" trots att dagen innan var det som vanligt. Så den är inte avbruten eller så.....
skall i kväll försöka få med en bild.....
Alexander-VG-zon3
30-09-2008, 10:38
hur menar du med att den vissnat ?
är stammarna friska och hela bara att den blivit övertung och trillat ner ? är det det som hänt ?
såfall är det bara att plantera om den i större kruka i jord som stadgar upp den . och ev sätter en pinne som stöd .
att motverka konstig eller långdragen tillväxt så kan man ha den ute i det fria under vår-sommar-höst sedan övervintra den svalt men torrt på vintern . om det går !
kaktusar som växer inne åretrunt får en ranglig ohanterlig tillväxt ibland . vilket gör att den lätt trillar .
Biggan_
30-09-2008, 11:00
Är det vid rothalsen så kan det vara röta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.