Full version: Okända växter
maria-pia
Hej!
Har för många år sedan fått 2 annorlunda växter av en släkting. Den ena kallade hon för Japansk skuggväxt
stammen påminner om babuns och är jättehård och ca 3 - 4 cm i diameter. Bladen är hjärtformade och
ca 30 cm på bredaste stället. Den vissnar ner på hösten och då klipper jag bort stammarna och nästa vår kommer den med en väldig fart den blir 2 - 4 m på en sommar. Men den sprider sig med utlöpare så om man inte kontrollerar den finns den helt plötsligt övrallt. Min gubbe har kapat en gammal plåttunna i flera ringar som vi grävt ner bl.a där den får växa och även Finlands vita ros får växa i en, så slipper jag alla skott på gräsmattan. Den andra växten sprider sig däremot inte den ser ut som det gröna du får i blombuketten hos blomsterhandlaren. Den blir ca 2 - 2,5 m jag har klippt ner den på hösten men vet ej om det är rätt. Den här kallade hon för prydnads sparris. Ingen av de här växterna kan jag hitta på nätet eller i böcker. Kan någon vänlig själ hjälpa mig . Tack!
Boxer
Den första har jag ingen aning om, men kan den andra inte vara vanlig sparris? Asparagus officinalis
Åsa, mälardalen zon 2
Det första låter tyvärr som jätteslide (kallas även fattigmans bambu, engelska: Japanese knotweed), det är ett ganska svårartat ogräs där den trivs och den brukar överleva ogräsmedel som roundup.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon