Full version: Naturmat till hönsen
Ramoth
Är det någon som vet om fläderbär är nyttigt/ätbart för höns?
Det växer gott om äkta fläder runt huset här hemma å hönsen - de stackarna - är förvisade till hönsgården pga allt för aktiva rävar och rovfåglar. Därför måsta jag bära in god mat till dem - både som tröst och nytta.

Vad ger ni andra era höns för "naturmat"?
Rönnbär?
Torkade nässlor?
Det finns en hel del att skörda - bara man vet vad man ska ta.
Piccante
Enklast är ju att låta hönsen leta och välja själva. Kan du inte släppa ut dem under uppsikt korta stunder när du ändå är ute i trädgården.
Solstorm
När jag hade höns för massa år sedan så slog jag gräs med lie och gav dem. Blandade sorters gräs, även med nässlor i. Potatisskal, grönsaksrens och allt möjligt. Rödbetor och rödbetsblast ger fin färg åt gulorna men de ska inte ha för mycket, då kan det bli röda fläckar i gulorna har jag fått lära mig. Om det stämmer med fläckarna vet jag inte säkert, jag gav dem inte så mycket.
Myosotis
JA, de älskar fläderbär!!! Mina är helt tokiga. Min tama flyger upp på min arm och plockar själv. Jag har en filmsnutt på henne när hon står och hoppar och plockar fläderbär som hon egentligen inte når... biggrin.gif Värsta cirkushönan, synd att man inte kan lägga ut filmklipp här.

Om man inte har möjlighet att släppa ut dem kan man lägga in grästuvor med mycket jord, där kan de både hitta maskar, insekter och äta av det gröna plus att de får sysselsättning. Alla sorters bär, fallfrukt, överbliven frukt. Majskolvar (okej, inte från naturen, men det händer ju att man har sånt över som blivit gammalt, eller ibland kan man köpa typ tre majskolvar för 5:-, det brukar mina få). Majs ger också gula gulor. Våtarv är en absolut favorit (undulater älskar det också - måste vara nyttigt!). Min tupp drar ner solrosor och äter blombladen. Solrosfrön får de som godis/mutor, det är nog inte nyttigt i för stora mängder. Hampafrön är de tokiga i. Som sysselsättning brukar jag ibland kratta ner goda frön, så får de själva krafsa fram dem.
Piccante
Om man kan köpa grönsaker direkt från grossist eller på torget så brukar det ibland finnas "fodermorötter" dvs ratade morötter som inte är jämna och raka utan säljs för en billig peng några Kr/ kilo. Hästägare köper de som godis till sina hästar men höns äter gärna morötter med och de ger fin gula. Odlar man själv så kan man låta hönsen rensa grönsakslandet på ogräs och rester alt, att man själv rycker upp det och ger dem.
Myosotis
confused.gif Jaha... Du skulle inte kunna tänka dig att komma hit och berätta för mina höns att höns äter morötter?
Nostalgia
Jag bor också så att jag i perioder måste ha hönsen i hönsgården pga räv och rovfåglar, det är trist både för hönsen och en själv.

Jag brukar som Myosotis skriver gräva upp grästuvor med mycket jord, detta uppskattar dom mycket och är en bra sysselsättning smile.gif ja sen brukar jag ge dom det mesta av det ätbara som finns i trädgården, både grönsaker, bär, frukt och daggmaskar (dessa brukar det förståss bli fajt om giggle.gif ) man märker snart vad dom gillar och dom är ju som oss, vad som gillas och inte gillas är olika biggrin.gif

För att göra vinter halvåret lite roligare för mina hönor brukar jag ha torkade nässlor och solrosor som jag torkat hela och ger dom hela, alltså även med stjälk och blad, har man en mindre flock kan man peta av lite av fröna. Vi fiskar mycket i familjen så mina hönor brukar få lite godis även vintertid, nämligen maggots, gissa om dom blir glada yes.gif

Testa att koka morötterna Myosotis då brukar dom gillas bättre smile.gif fast jag har märkt att en del hönor och tuppar är väldigt skeptiska till färgade grönsaker som typ morot, röd paprika och tomat.

Myosotis
CITAT (Nostalgia62 @ 01-10-2008, 08:59) *
Testa att koka morötterna Myosotis då brukar dom gillas bättre

Hjälper inte smile.gif
En gång fick de en stor gryta med kokta potatis- och morotsskal av min granne, de sorterade snyggt och prydligt ut alla potatisskal och lämnade allt det otäckt orangea. Förresten är de inte särskilt förtjusta i potatis heller, det är däremot min katt så det brukar hon få... rolleyes.gif
Min Åsbohöna åt paprika, det gör inte de här. Det är så olika, mina första höns tyckte mycket om vitt bröd och banan, sen har jag inte fått någon att äta banan. Brödet kan de tycka är gott i början och sen lämnar de resten. De är nog lite bortskämda.

Någon som vet om äppelkärnor är farligt för höns?
Ramoth
Att ha mina vilda gotlandshöns ute bara en stund finns inte på kartan !
De går in när de själva vill - frammåt skymningen alltså.
De sticker gärna till skogs också - å då menar jag bokstavligt.
Problemet är att i skogen finns inte bara en massa underbart att äta och krafsa i - där finns även räven.
Summa sumarum är att vill jag ha gotlandshönsen kvar måste de vara instängda.
Å jag får bära godis till dem istället. Vilket jag å andra sidan gärna gör så klart.

Att riva morötterna innan hönsen får dem kan underlätta - funkar på mina i alla fall.
Riven vitkål är mumma under vintern.
Kokt majs när det är riktigt kallt är ett annat säkert kort. De får maten varm/ljummen alltså.'

Äppelkärnor är helt ofarliga.

Men nu har jag bestämt själv lämnat ämnet "naturmat" . . .

Myosotis
CITAT (Ramoth @ 09-10-2008, 13:33) *

Det är inte svårt att uppfostra höns så man kan få in dem när man vill - en enorm fördel för både dem och dig, då kan man släppa ut dem åtminstone en kort stund varje dag, det gör mycket.
Piccante
CITAT (Ramoth @ 09-10-2008, 13:33) *
De sticker gärna till skogs också - å då menar jag bokstavligt.
Problemet är att i skogen finns inte bara en massa underbart att äta och krafsa i - där finns även räven.
Summa sumarum är att vill jag ha gotlandshönsen kvar måste de vara instängda.
Å jag får bära godis till dem istället. Vilket jag å andra sidan gärna gör så klart.

Att riva morötterna innan hönsen får dem kan underlätta - funkar på mina i alla fall.
Riven vitkål är mumma under vintern.
Kokt majs när det är riktigt kallt är ett annat säkert kort. De får maten varm/ljummen alltså.'

Äppelkärnor är helt ofarliga.

Men nu har jag bestämt själv lämnat ämnet "naturmat" . . .

Djungelhönsgenerna är starkare i vissa raser än andra laugh.gif
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 10-10-2008, 21:13) *
Djungelhönsgenerna är starkare i vissa raser än andra laugh.gif

Ja, men ändå. Mina vilda flaxiga hysteriska Åsbohöns var på sätt och vis lättare att uppfostra än t.ex. Sebright eller svarthöna. Min Åsbotupp var extremt signalkänslig, det räckte att jag viftade lite med handen på långt håll för att hindra honom från att gå in i en rabatt, lätt att få honom att gå in just därför att han var räddare. Svarttuppen är lugn och bryr sig inte så mycket och är därför svårare att få in!
Fågelvägen
Man kan klyva en kålrot och klämma fast den på en lång spik inne i hönshuset. Massor med vitaminer och trevlig terapeutisk sysselsättning hönorna. Men det kan ta lite tid för dem att komma på vad man kan ha den nya inredningsdetaljen till.
Myrbon är också populära, med både myror och myrägg snabbt infångade på en spade. Serveras utomhus. Inte så snällt mot myrorna förstås. Men kanske snabbare, mera humant än myrgift, som många tycks använda?
Ramoth
Kålrot
Myrbon
fläderbär
Grästorvor
Morötter
Torkade brännäslor
Gräsklipp
Kokt majs
Riven vitkål (Helt kålhuvud går kanske också bra?)
Tomater (nåja...)
Äpplen
Plommon
Kokt potatis
Torkade hela solrosplantor med både blad och blomställning
Maggots
Majskolvar
Solrosfrön
Hampfrön
Rönnbär
Diverse matrester

Du milde, vilka läckergommar våra höns kommer att bli om vi sätter upp allt detta på deras meny - för att inte tala om hur glada och välmåend!

Fostra gotlandhönsen?
Välkommen att försöka rotfl.gif
Australorpington funkar däremot utmärkt att ha ute en stund. Sedan är det nästan bara att peka på stalldörren och säga "gå in". Mycket behändiga hönor! Inte lika personliga som gottisarna, men trevliga ändå.
Myosotis
Ja nu vet jag ingenting om gotlandshöns, men jag antar att du menar att de är ursprungliga, lite vilda och inte så lätta att få tama? I så fall är de ju väldigt lika Åsbo. Undrar verkligen vad skillnaden beror på. Jag skulle gärna försöka!
Ramoth
Gotlandshönsen är livliga, frammåt, nyfikna, intelligenta, envisa och personliga.
Ju mer tid man ägnar sig åt dem desto tamare blir de.
Lite fööör tama ...
Vår kära Sotis hoppade upp på min fars arm för att själv förse sig med bulle naughty.gif

Har man både skog, trädgård och diverse snår att rumstera om i lockar det inte att gå in i hönsgården - alltså går man inte in ...
Och att valla in en flock som spritt ut sig över hela gården med omnejd ...
Några på gräsmattan, några i blomrabatten(!), några nere på stallplan, några i skogen osv
En border colli skulle få fullt upp! giggle.gif
skogstroll
å herregud då får man fullt upp när man skaffar höns... ska bara ha sådär 3-4 st till våren hoppas jag... men jag har massa skog buskar och annat spännande runt omkring så att få dem att hålla sig "hemma" blir nog svårt... sweatingbullets.gif blir nog mest när man är hemma och kan övervaka... Känner någon till några fler bra sajter, eller nån bra hönssida med annonser?
Ramoth
"å herregud då får man fullt upp när man skaffar höns"

Det beror säkert på vad du skaffar för ras!
(å 3-4 stycken är lättare att hålla reda på än 10-15)
Har ju själv två raser med helt olika uppförande.
Australorpington som för det mesta inte ens går av stallpla´n utan bara lullar runt i sakta mak, och Gotlandhönsen som är "överallt" och är väldigt rörliga.
Andra här kan säkert berätta hur deras höns beter sig, å det är inte ens säkert att andras Australorpar / Gotlandhöns beter sig just som mina!

Lycka till!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon